پیش‌بینی پنتاگون از افزایش پنج برابری قدرت هسته‌ای چین در طی دهه آتی

  • انتشار: ۱۳ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 123568

به نقل از نشریه پولیتیکو، پیش‌بینی جدید پنتاگون می‌گوید چین تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۱۰۰۰ کلاهک هسته‌ای قابل تحویل خواهد داشت. آمریکا تخمین زد که زرادخانه اتمی چین تا سال گذشته متشکل از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای بوده است.

تخمین جدید در رابطه با تهدید هسته‌ای چین در جدیدترین گزارش سالیانه پنتاگون درخصوص قدرت نظامی چین منتشر شده است.

همچنین یورونیوز گزارش داد، وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد که چین زرادخانه هسته‌ای خود را بسیار سریعتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد توسعه می‌دهد.

در گزارش پنتاگون آمده است که پکن برای مقابله با ایالات متحده در منطقه اقیانوس هند-آرام در حال نوسازی ارتش خود است.

وزارت دفاع آمریکا همچنین از شتاب گرفتن برنامه هسته‌ای چین ابراز نگرانی کرده است.

پنتاگون در گزارش سالانه خود اعلام کرده است که چین اکنون توانایی پرتاب موشک بالستیک با کلاهک هسته‌ای از زمین، دریا و هوا را دارد.

وزارت دفاع ایالات متحده تخمین زده است که تسریع در برنامه توسعه سلاح‌های هسته‌ای به چین امکان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۷ میلادی ۷۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار داشته باشد.

کارشناسان پنتاگون در بخشی از این گزارش احتمال تلاش چین برای دستیابی به هزار کلاهک هسته‌ای تا سال ۲۰۳۰ را مطرح کرده‌اند. رقمی که از آنچه در سال ۲۰۲۰ تخمین زده می‌شد، بیشتر است.

وزارت دفاع آمریکا در گزارش سال گذشته خود به کنگره تعداد کلاهک‌های هسته‌ای چین را «حدود ۲۰۰» کلاهک ذکر کرده بود. در آن گزارش که روز اول سپتامبر سال گذشته منتشر شد تخمین زده شده بود که شمار کلاهک‌های هسته‌ای چین طی یک دهه آینده دو برابر خواهد شد.

به گفته یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا کارشناسان پنتاگون برای تهیه گزارش جدید این وزارتخانه به اظهارات مقامات چین در رسانه‌های رسمی و تصاویر ماهواره‌ای از ساخت تعداد قابل توجهی سیلوی هسته‌ای تکیه کرده‌اند.

تنها بخشی از گزارش وزارت دفاع ایالات متحده منتشر شده است و بخش دیگر آن سند طبقه‌بندی شده محسوب می‌شود.

چین حتی در صورت دستیابی به هزار کلاهک هسته‌ای همچنان در باشگاه کشورهای صاحب سلاح هسته‌ای با آمریکا و روسیه که به ترتیب ۵۵۵۰ و ۶۲۵۵ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارند فاصله زیادی خواهد داشت. بیش از ۹۰ درصد از ذخایر زرادخانه‌های هسته‌ای جهان متعلق به روسیه و ایالات متحده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟