پکن: شدیداً‌ مخالف هرگونه ارتباطات نظامی تایوان و آمریکا هستیم

  • انتشار: ۶ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 123254

وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات «تسای اینگ ون» رئیس‌جمهور تایوان در خصوص حضور نظامیان آمریکایی در این جزیره تصریح کرد که پکن بشدت مخالف هرنوع تعاملات رسمی و تماس‌های نظامی میان ایالات متحده و منطقه تایوان است.

رئیس‌جمهور تایوان در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» که امروز پخش شد، به حضور نظامیان آمریکایی در تایوان و آموزش نظامیان این جزیره اعتراف کرد و تأیید کرد که شماری از نظامیان آمریکایی در تایوان مستقر شده‌اند تا به نظامیان تایوانی آموزش بدهند.

شبکه سی جی تی ان در این خصوص گزارش کرد، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این خصوص در جمع خبرنگاران گفت که پکن مخالف هرگونه ارتباطات نظامی و رسمی بین تایوان و آمریکا است.

رئیس‌جمهور تایوان در مصاحبه خود در حالیکه حاضر به اشاره به تعداد دقیق نظامیان آمریکایی مستقر در تایوان نشد، گفت: «به اندازه‌ای که مردم فکر می‌کنند، نیست. ما طیف وسیعی از همکاری با ایالات متحده با هدف افزایش توانمندی دفاعی خود را داریم».

اظهارات تسای اینگ ون در حالی مطرح شده است که پیش از این چندین رسانه تایوانی و بین‌المللی از جمله رویترز گزارش کرده بودند که آموزش نظامیان تایوان توسط ارتش ایالات متحده منجر به تشدید بیشتر روابط آمریکا-چین می‌شود.

«چیو کئو چنگ» وزیر دفاع تایوان در پاسخ به سؤال خبرنگاران در ارتباط با جدیدترین اعتراف رئیس‌جمهور تایوان بدون آن که توضیحی ارائه دهد، گفت تعاملات نظامی تایوان و آمریکا، «تقریباً زیاد و بسیار مداوم است» و مدت‌های زیادی است که در جریان بوده است.

ایالات متحده همچون اغلب کشورها، روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد اما مهم‌ترین همپیمان بین‌المللی مهم و تأمین‌کننده اصلی سلاح‌های تایوان به حساب می آید.

تسای در این گفت‌وگو در اظهاراتی تحریک‌کننده گفت که تایوان کشوری مستقل است و به طور مداوم متعهد به دفاع از دموکراسی و آزادی خود شده است.

به نوشته فارس، پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟