پومپئو: اشرف غنی انتخابات را دزدیده بود

  • انتشار: ۲۴ جدی ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 135310

مایک پومپئو، وزیر خارجه پیشین امریکا می‌گوید که او هرگز از رییس‌جمهور غنی نخواسته بود از قدرت کنار برود؛ اما با آقای غنی به«تنگ» آمده بود. او افزوده که اشرف غنی انتخابات را دزدیده بود؛ اما خود را رییس جمهور منتخب می‌خواند.

او این گفته‌ها را (پنج‌شنبه ۱۲ جنوری) در انستیتیوت سیاست در دانش‌گاه شیکاگو بیان کرده است.

او گفت که محمد اشرف غنی هم‌واره مخالف گفت‌وگوها با طالبان بود.

به گفته‌ی وزیر خارجه پیشین امریکا، کشورش در راه رسیدن به توافق صلح با طالبان بود، اما رسیدن به این توافق نیازمند حضور امریکا در افغانستان بود.

آقای پومپئو اضافه کرده است: «اشرف غنی برای‌ صلح آماده نبود و این بسیار مایه‌ی تأسف بود.»

نام‌برده افزوده که برخلاف زلنسکی که تصمیم گرفت بماند، رییس‌جمهور غنی به هواپیما بالا شد و به جایی رفت تا زندگی مصئون داشته باشد. در حالی‌که شماری زیادی از مردم در افغانستان رنج می‌برند.

آقای پومپئو گفت که خروج از افغانستان یک پایان بد برای ارتش امریکا بود و این باعث شده است که رقیبان امریکا به اندازه‌ای که باید از امریکا بترسند، نمی ترسند.

او علاوه کرده است: «به‌عنوان رئیس سی آی ای، رئیس جمهور بر من فشار می‌آورد تا زودتر از افغانستان بیرون شویم؛ اما ما با آنان بسیار واضح می‌گفتیم که نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. پس ما از ۱۵ هزار نیروی امریکا، به ۲ هزار و ۵۰۰ تن در جریان چهار سال رسیدیم. اما وقتی من را میدید رئیس جمهور می‎گفت مایک تو به سرعت به پیش نمی‌روی و من برایش یادآوری می‌کردم که اگر ما دو هزار و ۵۰۰ سرباز را به یکبارگی بیرون کنیم، چیزهای بدی رخ خواهند داد و زمانی که رئیس‌جمهور بایدن این انتخاب را کرد، همان اتفاق بد افتاد.»

او به گونه‌ی تلویحی گفت که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه جرأت داد تا به اوکراین حمله کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟