پوتین و آرزوهای تزار

  • انتشار: ۷ حوت ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 127897

سوال مهم این است: ‏تهاجم روسیه تا کجا می‌تواند ادامه یابد؟ آیا پوتین می‌تواند میراث تزار را احیا نماید؟
موقعیت سیاسی و نظامی روسیه بعد از حمله به اوکراین هرگز مثل قبل نخواهد بود. روسیه بعد از این گزینه های سختی برای انتخاب دارد که انتخاب هرکدام می‌تواند، سرنوشت متفاوتی برای روسیه و پوتین رقم بزند.
روسیه وقتی کار اوکراین را یکسره کند، بدون تردید توسط اعضای ناتو مورد تحریم‌های اقتصادی سخت قرار خواهد گرفت و در جامعه جهانی، بسوی انزوای بیشتر رانده خواهد شد. بعد از آن روسیه دو راه در پیش دارد:
۱- حالت تدافعی: در این صورت روسیه مجبور خواهد بود یک حکومت تحت الحمایه را در اوکراین ساپورت اقتصادی و سیاسی کند، ‏بدون اینکه از آینده و بقای آن مطمئن باشد. در این حالت اشغال اوکراین و همزمان پرداخت هزینه‌های گزاف تحریم اقتصادی و سیاسی، کم‌کم روس‌ها را از کرده خود پشیمان می‌سازد. اشغال اوکراین در این سناریو، در هر صورت، به احتمال زیاد به ضرر روسیه تمام می‌شود. بدون اینکه دستاورد قابل توجهی داشته باشد.
۲- ادامه تهاجم: در این صورت، روسیه بعد از اوکراین در مدت کوتاهی سراغ گرجستان می‌رود. ‏این تهاجمات، می‌تواند تا اشغال تمام جمهوری های استقلال یافته از شوروی ادامه یابد.
در این حالت، درست است که روسیه از تحریم های اقتصادی، سیاسی و تحرکات نظامی آسیب‌های خواهد دید. اما در عین حال با احیای اتحاد جماهیر شوروی، در قالب ایالات متحده روسیه، خود به یک کشور قدرتمند تبدیل می‌شود.
‏در این صورت، روسیه می‌تواند، با همراهی متحدان خود، در سطح جهانی، یک بلوک قدرتمند در مقابل غرب تشکیل دهد و دامنه نفوذ آنان را در دنیا محدود سازد.
در این سناریو، اگر چین با روسیه همراهی نشان دهد، موفقیت روسیه تقریباً حتمی است. روسیه این پتانسیل را دارد که به قطب سوم، یا حتی دوم تبدیل گردد.
‏آینده نشان خواهد داد که جاه‌طلبی های پوتین تا چه حد است. اگر به تصرف اوکراین اکتفا کند، در تاریخ روسیه معلوم نیست چه نامی به پوتین بدهند. اما اگر ایالات متحده روسیه را تشکیل دهد، نام پوتین در تاریخ روسیه، همچون پتیر کبیر و لنین جاودانه خواهد گشت.
روزهای سرنوشت ساز روسیه و پوتین فراسیده، دیده شود که بخت با پوتین یار است، یا او را در زیر آوار مشکلات خود ساخته، دفن خواهد کرد.

ناطقی بلخابی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟