پنج هزار چاه آب به صورت خودسرانه در ولایت سرپل حفر شده‌است

  • انتشار: ۲۶ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2گوناگون
  • شناسه مطلب: 131748

رئیس حوزهٔ دریایی سرپل می‌گوید که بر اساس مشاهدات هایدرومیترولوژیکی (آب و هواشناسی) که با همکاری این نهاد صورت گرفته، آب‌های سطحی و زیرزمینی ولایت سرپل نسبت به سال‌های قبل در حال کاهش است.

«مولوی عبدالوکیل یاسر»، رئیس حوزهٔ دریایی سرپل به رسانه‌ها گفت: به دلیل عدم بارندگی و ذخیره نشدن برف در یخچال‌های آن ولایت، آب در دو دریا که در سال‌های گذشته از ۳ تا ۴ متر مکعب در ثانیه بود، در حال حاضر بیشتر از یک متر مکعب در ثانیه نیست و همچنین آب‌های زیر زمینی نیز نسبت به سال‌های گذشته با توجه به مشاهدات، بیشتر از ۶ متر پایین رفته‌است و حتی در بعضی مناطق سرپل چاه‌ها خشک شده‌است.

وی افزود: بر اساس بررسی‌ها و مشاهداتی که صورت گرفته‌است بیش از پنج هزار چاه عمیق و نیمه عمیق در ولایت سرپل به صورت خودسرانه حفر شده که به منظور تأمین معیشت و زراعت از آن استفاده می‌شود.

رئیس حوزهٔ فرعی دریایی سرپل از باشندگان، متنفذان، عالمان دینی و رسانه‌ها خواست تا از طریق منابر و رسانه‌ها، به مردم ولایت سرپل آگاهی دهند تا از حفر چاه‌های عمیق و استفاده بی‌مورد از آب‌های زیرزمینی جلوگیری کنند.

مولوی یاسر گفت که با ساخت بندهای آب گردان درهٔ سلطان ابراهیم، شیرآبه، میرزا اولنگ، قلعه سوخته و مسجد سبز که اساسی‌ترین و مؤثرترین آن‌ها، بند درهٔ سلطان ابراهیم و درهٔ شیرآبه است، تمام مشکلات کم‌آبی در ولایت سرپل و حتی ولایت‌های همجوار را نیز رفع می‌کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟