رئیس حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان:

پلان امنیتی غرب کابل باید هر چه زود تر عملی گردد

  • انتشار: ۱۳ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: مطبوعات
  • شناسه مطلب: 118144

متن کامل سخنرانی استاد ابوالحسین یاسر، رئیس حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان:

درود به روان پاک و مطهر شهدای صدر اسلام، کربلا، افغانستان، حرکت اسلامی افغانستان و بخصوص نیروهای قوای مسلح کشور و ابراز تشکر از مقاومت و ایستادگی نیروهای قهرمان قوای مسلح کشور و خیزش های مردمی در تمام ولایات کشور.
خواهران و برادران
همایش بزرگ سیاسی ما امروز تحت عنوان « صلح اولویت است، مقاومت یگانه گزینه!» تدویر گردیده است.
آنچه لازم است تا بعنوان دیدگاه و مواضع حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان پیرامون موضوع فوق ابراز نمایم بیشترینه روی محورهای آتی تمرکز دارد:

  • وضعیت امنیتی کشور و رویکرد سیاسی حزب نسبت به مؤلفه های جنگ و صلح.
  • جمهوریت، مردم و قانون اساسی.
  • حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی بعنوان ممثل اراده جمعی مردم در دفاع از وطن.
  • شورای عالی دولت.
  • حوادث جنگی افغانستان و سکوت سازمان ملل بخصوص شورای امنیت ملی و سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی نسبت به وضعیت بشری در افغانستان.
  • دیپلماسی غیر فعال وزارت امور خارجه کشور نسبت به مداخله های کشورهای همسایه.

با توجه به محور های فوق الذکر توجه حضار محترم را به مطالب زیر جلب می نمایم:
۱- کشورهای که به نحوی از انحا در موضوعات مرتبط با جنگ و صلح افغانستان دخیل اند باید بدانند که در وجدان سیاسی جامعه بشری نسبت به ویرانی ها و کشتار هدفمندانه مردم بی دفاع افغانستان مسئول اند. جنگ نیابتی بر محور منافع ملی کشورهای دخیل در جنگ افغانستان که ثمره آن بربادی زیرساختها و قربانی شدن انسانهای بی دفاع افغانستان است در وجدان بیدار جامعه بشری محکوم است.
سناریو نویسان و مدیران جنگ نیابتی که با انگیزش های دینی، مذهبی، زبانی وقومی خوراک فکری سپاه جهل و افراطیت را برای نابودی نماد های تمدنی و زیرساخت های انکشافی و توسعوی افغانستان را مهیا مینمایند نمی توانند اراده ی ملت ما را که در قالب خیزش های مردمی زیرمجموعه ای رستاخیز قیام ملی شکل گرفته است بشکنند. رویکرد سیاسی حزب ما در شرایط کنونی دفاع از مردم، تمامیت ارضی، قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی است.

۲- حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان همواره و همیشه از پروسه صلح حمایت کرده و می کند و یگانه راه رسیدن به صلح را گفتگو و مذاکره می داند و صلح را نیاز مبرم مردم و جامعه خویش میدانیم اما؛ صلح زمانی تحقق می یابد که با مالکیت افغان ها و مدیریت افغان ها بر محور منافع ملی شکل گیرد.
طالبان باید به میز مذاکره بنشیند و گفتگو کنند و هرگز نمی توانند با استفاده از گزینه زور و جنگ اراده خود را بالای مردم افغانستان تحمیل نمایند.
اگر طالبان بخواهند با زور حقوق هویتی، مذهبی و شهروندی مردم ما را نادیده بگیرد مردم در مقابل آنها ایستاده و مقاومت خواهند کرد.

۳- با صراحت اعلان میداریم از جمهوریت حمایت میکنیم زیرا نظام جمهوریت ثمره، خونبهاء و مجاهدت های توده های ملیونی این سرزمین است که در پای درفش گلگون کفن آزادی خون ریخته اند.
برای ما حفظ نظام، تمامیت ارضی نیروهای قوای مسلح کشور و ارزش های قانون اساسی مهم است.
ما حاضریم تا برای حفظ نظام، تمامیت ارضی و ارزش های قانون اساسی در کنار نیرو های امنیتی و دفاعی کشور مان هزاران جوان اگاه و بیدار درتمام نقاط افغانستان، بخصوص نقاط که حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان از پایگاه مردمی قوی برخوردار است بسیج و آماده سازیم.
دفاع و حراست از جان و مال مردم و تامین امنیت مردم وظیفه اساسی حکومت است و از حکومت می خواهیم تا در این قسمت در تمام افغانستان و مخصوصاً در نقاط مرکزی افغانستان که مردم در معرض تهدید هستند، باید نقش فعال داشته و اقدامات سریع و لازم را انجام دهند و در مناطقی که حکومت مشکل دارند، باید از خیزش های مردمی حمایت کنند تا حادثه خونین مالستان ، ننگرهار ، تخار و سایر نقاط کشور دوباره تکرار نگردد.

  • پلان امنیتی غرب کابل باید هر چه زود تر عملی گردد تا تشویش های امنیتی که مردم غرب کابل از این بابت دارند مرفوع گردد. حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان آماده همکاری با نیروهای امنیتی در قسمت عملی شدن این پلان می باشد.
    ۴- ما در سطح کل در افغانستان از اجماع سیاسی و شورای عالی دولت استقبال کرده و از آن حمایت می کنیم و امیدواریم که این شورا ممثل هویت های قومی و جریان های سیاسی کشور باشد و این شورا دارای چتر وسیع باشد و در تصمیم گیری های آن تمام احزاب حضور داشته باشند. گزینش های کلیشه یی و تکراری را به سود شورای عالی دولت نمیدانیم.

۵- امکانت و هزینه های که به نام پروژه های صلح به مصرف می رسد کارایی و موثریت نداشته ، بودجه و هزینه آن در جهت تقویت نیروهای دفاعی و امنیتی کشور به مصرف برسد زیرا سرنوشت صلح در میادین جنگ تعیین میشود.

۶- از وزارت امور خارجه افغانستان میخواهیم تا در قسمت معرفی چهره واقعی طالبان و مداخله کشور های بیرونی در امور افغانستان و دیپلوماسی انفعالی را کنار گذاشته، همگام با روند جاری سیاسی و نظامی کشور در یک دیپلماسی فعال ماهیت جنگ نیابتی در افغانستان را در سطح بین المللی معرفی نمایند.
۷- با توجه به فلسفه وجودی سازمان ملل متحد و سازمان کنفرانس کشور های اسلامی آنها مسئول اند تا خطر تروریزم را در افغانستان جدی گرفته، سکوت بی معنی خویش را نسبت به حوادث خونین افغانستان پایان داده، موضع روشن و شفاف خود را در قبال رویداد های جنگی افغانستان بیان نمایند.

۸- لذا در این مرحله تاریخی ما بعنوان یک حزب قدیمی و تاریخی به همه اعضا و مسئولین حزب اعلان می کنیم که تنبلی و پراکندگی جایز نیست ما بعنوان حرکتی ها یک بار دیگر سهم تاریخی خویش را باید برای دفاع از سرزمین خویش ایفاء کنیم و متحدانه و کنار هم بایستم.
با صراحت به مسولین دولت جمهوری اسلامی افغانستان اعلان می کنیم که دولت و امکانات و فرصت های دولتی مختص گروه های مافیایی و پروژه ای نیست.
مسئولین ذیربط باید بدانند که در مرحله اساس و تاریخی اجازه ندارند تن به پروژه های انحصاری و مافیایی بدهند.
با صراحت اعلام می کنیم که تشیع افغانستان مختص به چند نفر محدود نبوده با احترام به آنها به دولت مردان اعلان می کنیم واقعیت تشیع فرا تر از چند چهره محدود است.
حرکتی ها در طول تاریخ نشان داده اند که صادق ترین نیرو های ملی بوده اند و هیچ گاه مجری برنامه های خارجی ها در این وطن نبوده و نخواهند بود یکبار دیگر به تمام اعضا و جریان های حرکت اسلامی اتمام حجت می کنیم که فرصت ها را از دست ندهید و با توحید صفوف تان برای ادای دین ملی و استحقاق حقوق از دست رفته تان اقدام فوری نمائید.

در آستانه فرارسیدن ماه محرم الحرام و دهه عاشورای حسینی قرار داریم و خواست ما از حکومت این است که همانند سال های گذشته در قسمت تامین امنیت مراسم عزاداری عزاداران حسینی در مساجد و تکایا تدابیر جدی خود را روی دست گیرد وهمانند سال های گذشته با مردم همکار باشند و حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان نیز آماده همکاری همه جانبه با ارگان های کشفی و امنیتی در این رابطه می باشد.

از تمام علما و روحانیون می خواهیم تا در مراسم عزاداری ماه محرم الحرام، فلسفه اصلی قیام عاشورای حسینی را بیان داشته و مردم را به برادری، هم دیگر پذیری،اخوت و برادری و حمایت از نیرو های امنیتی و دفاعی کشور دعوت کنند و این قیام تاریخی را الگویی برای نیرو های ملی دفاعی و امنیتی برای مقاومت در برابر ظلم و تروریستان قرار دهند.

از تمام مردم عزادار در این ایام صمیمانه تقاضا می شود تا قسمتی از نذر و نذورات خود را برا ی کمک و همیاری با خانواده های شهدا و زخمیان نیرو های قهرمان دفاعی و امنیتی کشور تخصیص داده و با اهدای خون برای نیروهای امنیتی و دفاعی کشور ادای مسئولیت نمایند.

از حضور رسانه های نهایت عزیز تقدیر و تشکر مینمایم.
با احترام
ابوالحسین یاسر
رئیس حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟