پزشکان سوئدی خواستار توقف ترزیق واکسن فایزر شدند

  • انتشار: ۱۷ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 123799

گروهی متشکل از ۱۶ نفر از پزشکان و محققان سوئدی با تهیه توماری خواستار توقف ترزیق واکسن کرونا در این کشور به دلیل تردیدها درباره تقلب از سوی پیمانکار فرعی این شرکت آمریکایی شدند.

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: مجله پزشکی بریتانیا (BMJ) فاش کرد که شرکت پیمانکار فایزر احتمالا در فاز سوم تحقیقات درباره واکسن کووید-۱۹ این شرکت آمریکایی در پاییز ۲۰۲۰ تقلب کرده است.

براساس افشاگری های انجام شده، این شرکت اطلاعات را تحریف کرده و از تعداد کافی از افراد آموزش دیده برای ترزیق واکسن استفاده نکرده و در پیگیری عوارض جانبی واکسن که در فاز سوم گزارش شده تعلل کرده است.

همچنین افرادی که مسئول انجام بررسی های کیفی این واکسن بوده اند تحت فشار تعداد مشکلاتی بوده اند که آنها موفق به کشف آن شده اند. مجله پزشکی انگلیس به این نتیجه رسیده که مرحله آزمایشی این واکسن ابهاماتی را درباره یکپارچگی اطلاعات و نظارت های مقرراتی برانگیخته است.

امضا کنندگان این تومار گفته اند که گزارش ها در این زمینه را «بسیار جدی» قلمداد می کنند و این امر اعتماد به فایزر را تضعیف کرده است،  به ویژه که این شرکت مسئول آزمایش و بی خطر بودن واکسنی است که اکنون در سوئد از جمله برای صدها هزار کودک مورد استفاده قرار می گیرد.

امضاکنندگان این تومار همچنین گفته اند که عوارض جانبی این واکسن بسیار زیاد است و برای مثال فقط در سوئد در ۱۰ ماه نخست ترزیق این واکسن ۸۳ هزار و ۷۴۴ عوارض جانبی گزارش شده است که بیش از ۱۰ برابر عوارض جانبی همه داروها و واکسن هایی است که در یک بازه یک ساله در سالهای متعاقب تولید آنها گزارش می شود

پزشکان سوئدی با توجه به این افشاگری های مجله انگلیسی و اطلاعاتی که تاکنون درباره خطرات این واکسن برای بیماران وجود دارد به این نتیجه رسیده اند که واکسیناسیون با استفاده از واکسن فایزر در سوئد باید تا زمان بررسی سود و زیان آن برای همه گروه های سنی متوقف شود.

شرکت فایزر در اوایل سال جاری میلادی تولید این واکسن را که آن را بی خطر و موثر توصیف کرده افزایش داد. انتظار می رفت این شرکت در سال ۲۰۲۱ میلادی ۳ میلیارد دز تولید کند. فایزر پیشتر پیش بینی کرده بود ۲.۵میلیارد دز واکسن تولید کند و تولید واکسن خود را در سال آینده به دستکم ۴ میلیارد دز افزایش دهد. پیشتر پیش بینی این شرکت برای تولید واکسن فایزر برای سال آینده ۳ میلیارد دز بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟