پروژه هزینه‌های جنگ: پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۴.۵ میلیون نفر در مناطق جنگی کشته شدند

  • انتشار: ۲۶ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 138829

«پروژه هزینه‌های جنگ» متشکل از پژوهشگران، کارشناسان حقوقی و فعالان حقوق بشر در دانشگاه براون امریکا در گزارشی گفته است که پس از حملات یازدهم سپتامبر دست‌کم ۴.۵ الی ۴.۶ میلیون نفر در مناطق جنگی در افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و یمن کشته شده‌اند.

این پروژه گفته است که برخی از این افراد در جنگ کشته شده‌اند، اما تعداد بیشتری، به‌ویژه کودکان در پی اثرات مخرب جنگ، مانند شیوع بیماری جان‌شان را از دست داده‌اند.

در گزارش «پروژه هزینه‌های جنگ» که به‌تازگی نشر شده، آمده است که این مرگ‌ومیرهای غیرمستقیم که بین ۳.۶ تا ۳.۷ میلیون تخمین زده می‌شود، ناشی از تخریب زیرساخت بهداشتی، تخریب اقتصاد، خدمات عمومی و محیط زیست بوده است. گفته شده است که مرگ‌ومیر غیرمستقیم همچنان در حال افزایش است.

در این گزارش آمده است: «اگرچه در سال ۲۰۲۱ ایالات متحده نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کرد و به‌طور رسمی به جنگی که با تهاجم ۲۰ سال قبل از آن آغاز شده بود پایان داد، امروز اما افغانستانی ها با نرخ بالاتر از هر زمان دیگری از دلایل جنگ رنج می‌برند و می‌میرند.»

«پروژه هزینه‌های جنگ» اضافه کرده است که به‌جای انتساب مسئولیت به طرف‌های متخاصم خاص، نشان می‌دهد که جنگ‌های پس از یازدهم سپتامبر در بسیاری از انواع مرگ‌ها نقش دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟