پاکستان هرگونه ارتباط با رژیم اسرائیل را تکذیب کرد

  • انتشار: ۹ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 130720

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در پی اظهارات رئیس رژیم صهیونیستی درخصوص این که اخیرا در اراضی اشغالی با یک هیات پاکستانی-آمریکایی دیدار داشته، شدیدا این موضوع را که هیاتی از سمت دولت این کشور به اراضی اشغالی سفر داشته، رد کرد.

به نقل از پایگاه روزنامه داون، وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد: این بازدید گزارش شده توسط یک سازمان غیردولتی خارجی که در پاکستان حضور ندارد سازماندهی شده است و موضع پاکستان درخصوص مساله فلسطین واضح و بدون ابهام است. تغییری در سیاست ما که نسبت به آن اتفاق نظر کامل ملی وجود دارد، ایجاد نشده است.

این وزارتخانه تصریح داشت: پاکستان با پایداری از حق مسلم مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت حمایت می‌کند. ایجاد یک کشور مستقل، پایدار و پیوسته فلسطینی با مرزهای قبل از ۱۹۶۷ و قدس شریف به عنوان پایتخت آن، بر اساس قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی، برای صلح عادلانه و پایدار در منطقه ضروری است.

اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی اخیرا ادعا کرد که پذیرای هیاتی از پاکستانی‌-آمریکایی‌ها بوده و آن را “تجربه‌ای شگفت‌انگیز” خوانده و از آن به عنوان نمونه‌ای یاد کرده که “تغییر بزرگ” را در قبال روابط این رژیم با جهان اسلام به او نشان می‌دهد.

هرتزوگ این ادعا را طی یک سخنرانی ویژه در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در ۲۶ مه در داووس سوئیس، در ضمن صحبتش درباره به اصطلاح “توافقات ابراهیم” (توافقی که با میانجیگری آمریکا در سال ۲۰۲۰ در راستای عادی سازی روابط بین اسرائیل، امارات متحده عربی و بحرین حاصل شد) مطرح کرد.

در جریان این اجلاس، “بورگه برنده”، رئیس مجمع داووس از هرتزوگ پرسید: “توافقات ابراهیم دستاوردهای زیادی دارد. شما این را برای گسترش دامنه همکاری چگونه می‌بینید؟”

هرتزوگ بیان داشت: “میدانید، من به شما می‌گویم ما آن را در همه سطوح زندگی می‌بینیم. نه اینکه فقط در مورد سفرها صحبت کنم. ما در همه سطوح اقتصادی، علمی و نوآوری علاقه می‌بینیم، اما من بیشتر در مورد احساسات شخصی به شما خواهم گفت.”

هرتزوگ گفت که او هفته گذشته پذیرای دو هیات بوده که نشان دهنده “تغییر بزرگ” است.

این رئیس رژیم صهیونیستی ادامه داد: “یکی از آنها هیاتی از نظر نویسان جوان مراکش بودند که در فیسبوک با یک [گروه] اسرائیلی همسو شدند. هر دو آمدند و یک ساعت با ما نشست داشتند و شنیدن تجربه آنها در شکستن موانع و حرکت رو به جلو و در هم تنیدگی با یکدیگر شگفت انگیز بود.”

هرتزوگ اظهار کرد، روز بعد، هیاتی متشکل از مهاجران پاکستانی را پذیرفت که “همراه با سایر اعضایی از کشورهای دیگر در منطقه خود” در آمریکا زندگی می‌کردند.

او افزود: و باید بگویم که این یک تجربه شگفت‌انگیز بود. ما گروهی از رهبران پاکستانی در اسرائیل در این ابعاد نداشته‌ایم. و همه اینها از توافقات ابراهیم سرچشمه می‌گیرد، یعنی یهودیان و مسلمانان می‌توانند با هم در منطقه زندگی کنند.

اگرچه هرتزوگ جزئیاتی در مورد پاکستانی‌هایی که با آنها ملاقات کرد ذکر نکرد، “شاراکا” – یک سازمان غیردولتی اسرائیلی -دیدار یک هیات پاکستانی-آمریکایی را با هدف “ترویج صلح در خاورمیانه” سازماندهی کرده بود.

پاکستان، “اسرائیل” را به رسمیت نمی‌شناسد و بنابراین روابط دیپلماتیک با آن ندارد. پاکستان حامی سرسخت مطالبه تشکیل کشور فلسطین بوده است. پس از توافقات ابراهیم، ​​پاکستان به صراحت اعلام کرده بود تا زمانی که “حل و فصل عادلانه مساله فلسطین” یافت نشود، نمی‌تواند اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

عمران خان، رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان که چندی پیش از نخست وزیری کشورش خلع شد، در جریان تظاهراتی در چارسده طی یک سخنرانی به مساله سفر این هیات پرداخته و گفت که “بردگان آمریکا” در دولت هر آنچه را که به آنها دستور داده شود، انجام خواهند داد.

او با انتقاد از دولت فعلی پاکستان، مدعی شد که این دولت با هزینه کردن از کشمیری‌ها با هند معامله خواهد کرد و همچنین اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد.

در همین حال، شیرین مزاری، یک رهبر دیگر حزب تحریک انصاف پاکستان، اظهارات رهبر اسرائیل را اینگونه تعبیر کرد که “این یکی دیگر از تعهدات انجام شده نسبت به آمریکا تحت دسیسه تغییر حکومت از سوی یک دولت وارداتی و دیگر توطئه‌گران است که انجام شد.”

احسان اقبال، وزیر برنامه ریزی پاکستان نیز گفت که هیچ هیات رسمی یا نیمه رسمی پاکستانی چنین ملاقاتی نداشته است.

او بیان داشت که سیاست دولت “روشن” است و دولت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد. اقبال افزود: همه همدردی‌های ما با برادران و خواهران فلسطینی‌مان است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟