پاکستان برای تکمیل خط لوله گاز صلح از امریکا اجازه خواست

  • انتشار: ۴ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 139999

مقام‌های پاکستان گفته‌اند که امریکا به این‌ کشور اجازه دهد تا خط لوله گاز با ایران را تکمیل کند، یا ۱۸ میلیارد دالر جریمه که تکمیل نشدن این‌ پروژه تا سال آینده روی دست اسلام‌آباد می‌گذارد را بپردازد.

منابع دیپلماتیک روز (پنج‌شنبه، ۲۵ می) به روزنامه داون گفته‌اند که مصدق مالک، وزیر نفت پاکستان، این موضوع را اوایل ماه جاری در سفرش به واشنگتن با مقام‌های امریکایی مطرح کرده است.

به گزارش این روزنامه، امریکا در حال بررسی این درخواست پاکستان است.

در همین حال، اوایل همین ماه، ایران به یک‌ هیأت پاکستانی اطلاع داده که کار خط لوله‌ گاز میان دو‌ کشور در زمان معین‌شده تکمیل شود.

پاکستان مکلف است که کار این‌ پروژه را تا ماه مارچ سال ۲۰۲۴ تکمیل کند، زیرا ایران این خط لوله را از میدان گازی این کشور تا مرز پاکستان تکمیل‌ کرده و بخشی از آن که مربوط به اسلام‌آباد می‌شود، تا هنوز‌ تکمیل‌ نشده است.

در‌ صورت تکمیل‌ نشدن این‌ پروژه، پاکستان مکلف به‌پرداخت ۱۸ میلیارد دالر جریمه به ایران می‌شود.

با این‌ حال، مشخص نیست که آیا امریکا به درخواست مملو از نگرانی پاکستان‌ پاسخ مثبت می‌دهد یا نه‌.

مایکل کوگلمن، محقق جنوب آسیا در مرکز وودرو ویلسون واشنگتن، گفته است که دولت بایدن هیچ عجله‌ای برای کمک به پاکستان در این‌ زمینه نخواهد داشت، حتا اگر این موضوع احتمال دخالت چین برای کمک به پاکستان را به همراه داشته باشد.

با تکمیل‌ کار پروژه خط لوله گاز، پاکستان روزانه ۷۵۰ میلیون فوت‌مکعب گاز از ایران دریافت خواهد کرد.

پاکستان قرارداد خط لوله گاز با ایران را در سال ۲۰۱۴ امضا کرد، با این‌ پیش‌شرط که اگر به هر دلیلی اسلام‌آباد از این‌ پروژه کنار بکشد، باید میلیاردها دالر جریمه پرداخت کند.

گفتنی است که پاکستان به‌دلیل تحریم‌های امریکا علیه ایران پروژه لوله گاز صلح ‌را متوقف کرده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟