پاکستان از حضور در نشست منطقه‌ای افغانستان به میزبانی هند سر باز زد

  • انتشار: ۱۱ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 123468

در یکی دیگر از نشانه‌های تداوم اختلافات دیپلماتیک میان دو رقیب سرسخت و سنتی شبه قاره، مشاور امنیت ملی پاکستان حضور این کشور در نشست منطقه‌ای درباره افغانستان به میزبانی دولت هند را منتفی دانست.

به گزارش ایرنا از منابع رسمی پاکستان، «مُعید یوسف» روز سه‌شنبه طی کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دبیر شورای امنیت ملی ازبکستان در اسلام‌آباد، دهلی نو را به آنچه که وی خرابکاری در تلاش‌های صلح و عدم تمایل به عادی‌سازی روابط با پاکستان خواند، متهم کرد.

وی افزود: نگاه پاکستان به توسعه ارتباطات منطقه‌ای و تقویت معیشت با مشارکت دیگر بازیگران منطقه‌ای است در عین حال اسلام‌آباد در نشست آتی مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه به میزبانی دهلی نو با محور افغانستان شرکت نخواهد کرد.

معید یوسف اظهار داشت که هند باید برای تعامل با پاکستان و پرداختن به اختلافات متقابل، رویکرد سازنده و درستی از خود نشان دهد در عین حال نگاه غیرسازنده دهلی نو، دلیل عدم حضور اسلام‌آباد در رویداد آتی در هند است.

وی با تاکید بر اهمیت روابط پاکستان با چین و کشورهای آسیای میانه، گفت: اسلام‌آباد و تاشکند مواضع یکسانی درباره صلح افغانستان دارند و ما بر گفت وگوی سازنده در این خصوص برای جلوگیری از هرگونه تشدید بحران انسانی در افغانستان تاکید داریم.

تفاوت ۳۶۰ درجه در سیاست پاکستان و هند در قبال افغانستان، مخالفت دو کشور با نقش یکدیگر در روند صلح و حضور در افغانستان باعث افزایش کدورت‌های اسلام‌آباد با همسایه شرق خود هند شده و در صورت ادامه این وضعیت مسیر کمک به حل بحران افغانستان پیچیده‌تر از هر زمان دیگر به نظر می‌رسد.

کارشناسان در پاکستان معتقدند که تداوم اختلافات پاکستان با آمریکا بر سر افغانستان بازی سرزنش میان پاکستان و هند مبنی بر اینکه هر کدام یکدیگر را به تخریب تلاش‌های صلح در خاک افغانستان متهم می‌کنند، چالش‌های جدی را برای سیاست خارجی دولت عمران‌خان به وجود آورده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟