پادشاه جدید عربستان کیست؟

  • انتشار: ۳ دلو ۱۳۹۳
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 2792

سلمان بن عبدالعزیز – متولد 1935 – برادر ناتنی  ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان و برادر تنی ملک فهد – پادشاه اسبق عربستان – و نایف و سلطان دو ولیعهد سابق ملک عبدالله است، لذا یکی از هفت برادران معروف به السدیری (نام خانوادگی مادرشان) محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از العالم، امیر سلمان در طول زندگی سیاسی خود مشاور مخصوص پادشاهان عربستان بوده و نقش ویژه‌ای در اداره امور داخلی این کشور داشته‌ است. وی پس از ملک عبدالله، پادشاه عربستان و نایف بن عبدالعزیز که فوت کرد، فرد شماره سه خاندان آل سعود محسوب می‌شد و پس از مرگ سلطان بن عبدالعزیز، وزارت دفاع عربستان که همواره در دست ولیعهد بود به وی سپرده شد. پس از مرگ نایف بن عبدالعزیز در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۲، سلمان بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد عربستان و سومین ولیعهد عبدالله بن عبدالعزیز انتخاب شد. شیخ سلمان سه دوره امیر منطقه ریاض بوده‌ است.

سلمان بن عبدالعزیز  فعالیت سیاسی خود را در سال 1954 با جانشینی امیر منطقه ریاض به نیابت از برادرش نایف بن عبدالعزیز آغاز کرد و در آوریل 1955 به عنوان امیر منطقه ریاض انتخاب شد و یک سال پس از استعفا از این سمت درسال 1960 ، درسال 1963 بار دیگر از سوی ملک عبدالله شاه سابق عربستان به عنوان امیر منطقه ریاض انتخاب شد.

بعد از مرگ شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان معاون نخست وزیر و وزیر دفاع و هواپیمایی عربستان در نوامبر 2011 ، پادشاه سابق عربستان ، سلمان را به عنوان وزیر دفاع منصوب کرد.

پس از درگذشت ” نايف بن عبد العزيز ” ولیعهد و معاون نخست وزیر و وزیر کشور عربستان، ملک عبدالله بن عبدالعزیز در ژوئن 2012 ، شاهزاده سلمان را به عنوان ولیعهد، معاون نخست وزیر و وزیر دفاع منصوب کرد.

سلمان بن عبدالعزیز اولین ولیعهد عربستان است که قبل از رسیدن به پادشاهی برای وی جانشینی تعیین شد. در اواخر ماه مارس 2014 «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه متوفی عربستان در حکمی، شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز را به عنوان جانشین ولیعهد انتخاب کرد و براساس این حکم، مقرن به عنوان ولیعهد و جانشین ملک سلمان مورد بیعت قرار می‌گیرد و همزمان با شاهزاده سلمان به عنوان شاه این کشور بیعت انجام می‌شود.
سلمان بن عبدالعزیز یکی از مهم‌ترین ارکان خاندان سلطنتی، امین اسرار و مشاور شخصی پادشاه بود.

پادشاه جدید عربستان که متولد در سال 1935 میلادی است، بیست و پنجمین فرزند «عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل آل سعود» موسس خاندان سلطنتی سعودی است.

سلمان حیات سیاسی خود را در سال 1954 به عنوان امیر منطقه ریاض که در آن زمان جانشین برادرش «نایف بن عبدالعزیز» بود، آغاز کرد. سپس یک سال پس از آن رسما امیر ریاض شد تا اینکه در سال 1960 از این سمت استعفا داد.

«سعود بن عبدالعزیز» پادشاه وقت عربستان سعودی در سال 1963 با صدور حکمی بار دیگر شاهزاده سلمان را به عنوان امیر منطقه ریاض معرفی کرد.

براساس حکم دیوان پادشاهی عربستان سعودی، شاهزاده سلمان در سال 2011 وزیر دفاع این کشور شد.

پس از مرگ نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد سابق عربستان سعودی، دیوان پادشاهی در حکمی شاهزاده سلمان را با حفظ سمت قبلی در وزارت دفاع، به عنوان ولیعهد و معاون رئیس هیئت وزیران انتخاب کرد.

سلمان تاکنون 3 بار ازدواج کرده است و 13 فرزند دارد.

مشکلات جسمانی ملک سلمان در سن 79 سالگی بروز کرد، به طوری که گفته می‌شود وی به دلیل بیماری «آلزایمر» قادر به اداره حکومت نیست.

مِقرن ولی عهد جدید عربستان کیست؟

شاهزاده مقرن بن عبد العزیز آل سعود، سی و پنجمین پسر ملک عبد العزیز و کوچک‌ترین آنهاست. وی در سپتامبر سال 1945 متولد شد و تحصیلات اولیه خود را در مرکز نمونه پایتخت آغاز کرد و پس از آن زندگی حرفه‌ای خود را با درجه افسری در نیروی هوایی عربستان شروع کرد تا اینکه در سال 1980 بازنشسته شد.

وی بیشتر عمر خود را صرف کسب تخصص در زمینه پروازهای نظامی کرده و در همین راستا به نیروی هوایی عربستان پیوست و در سال 1968 با درجه کمک خلبانی در رشته خلبانی در انگلیس فارغ التحصیل شد و پس از آن در سال 1974 تحصیلات خود را در دوره‌ ستاد و فرماندهی آمریکا ادامه داد و مدرک دیپلم دریافت کرد و پس از آن نیز به عنوان معاون مدیر عملیات هوایی و رئیس بخش برنامه‌ریزی و عملیات نیروی هوایی عربستان تعیین شد.

شاهزاده مقرن پس از بازنشستگی در سال 1980 به عنوان امیر منطقه حایل برگزیده شد و تا 2000 در این منصب بود و پس از آن نیز به عنوان امیر منطقه مدینه منوره تعیین و تا سال 2005 عهده‌دار این منصب بود. با به قدرت رسیدن رسمی ملک عبدالله در سال 2005 روند صعودی نفوذ وی در خاندان سلطنتی شدت گرفت و وی به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان و جانشین شاهزاده «نواف بن عبد العزیز» تعیین شد.

در تاریخ 19 جولای 2012 نیز به عنوان مشاور ملک عبد الله بن عبد العزیز و نماینده ویژه وی و در اول فوریه 2013 نیز به عنوان معاون نخست وزیر منصوب گشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟