وکیل سابق «جمال خاشقجی» در امارات دستگیر شد

  • انتشار: ۲۵ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 131715

منابع خبری از بازداشت وکیل آمریکایی سابق جمال خاشقجی و نامزد وی در دوبی به دلایل نامشخص خبر دادند.

عربی۲۱ اعلام کرد که مقامات امارات “عاصم غفور”، شهروند آمریکایی و وکیل سابق جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و خدیجه جنگیز، نامزد وی را در دوبی بازداشت کردند.

سازمان “دموکراسی اکنون برای جهان عرب” “DAWN” با انتشار بیانیه‌ای در این باره گزارش داد که عاصم غفور عضو هیات امنای این سازمان بوده و بازداشت وی با انگیزه‌های سیاسی صورت گرفته است.

این سازمان خواستار آزادی فوری عاصم غفور شد.

سارا لی ویتسون، مدیر اجرایی داون در این باره گفت: ما از بازداشت غیرموجه یکی از اعضای هیئت امنای سازمان خشمگین هستیم و با توجه به سوابق نقض حقوق در امارات، از جمله شکنجه و رفتار غیرانسانی، عمیقا نگران سلامتی و امنیت فیزیکی او هستیم.

وی اظهار کرد: ما از دولت بایدن، رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهیم قبل از موافقت با دیدار با محمد بن زاید، رئیس‌ امارات در جده، آزادی وکیل آمریکایی را که به‌طور خودسرانه بازداشت شده است، تضمین کند.

عاصم غفور، وکیل حقوق مدنی مستقر در ایالت ویرجینیای آمریکا که پیش از این به عنوان وکیل جمال خاشقجی و نامزدش، جنگیز، فعالیت می‌کرد، پنج‌شنبه وارد دوبی شد تا از آنجا به منظور مشارکت در یک جشن عروسی خانوادگی عازم استانبول شود.

طبق بیانیه داوم، عاصم غفور ساعت ۴:۴۹ بامداد ۱۴ ژوئیه به وقت آمریکا پیامکی ارسال کرد و گفت که دو پرسنل امنیتی اماراتی با لباس‌های شخصی در فرودگاه بین‌المللی دوبی در حالی که منتظر پرواز به استانبول بوده است به او نزدیک شدند.

طبق این گزارش، ماموران امنیتی عاصم غفور را بازداشت کردند و به او گفتند که باید او را به ابوظبی ببرند تا پرونده مطرح شده علیه او روشن شود. سپس او را با ماشین پلیس به ابوظبی منتقل کردند. غفور عکسی از خود در ماشین پلیس ارسال کرده است.

طبق بیانیه مذکور، سازمان داون ۱۴ ژوئیه بازداشت عاصم غفور را به وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه گفته است که در حال تلاش برای رسیدگی به این موضوع است.

مقامات کنسولگری آمریکا در دوبی در این باره گفتند که با غفور دیدار کرده و مقامات امارات وی را به اتهامات مربوط به محکومیت غیابی مرتبط با “پولشویی” در بازداشتگاه بخش تحقیقات جنایی در ابوظبی زندانی کرده‌اند.

سازمان دموکراسی اکنون برای جهان عرب در ادامه آورده است؛ عاصم غفور تأیید کرده است که از چنین موضوع حقوقی علیه خود اطلاعی نداشته و دلیلی وجود ندارد که نشان دهد وی درگیر اختلافات حقوقی در امارات باشد.

ویتسون در این باره تصریح کرد: بازداشت عاصم غفور به دلیل محکومیت غیابی بدون ارائه هیچ گونه اطلاعات، اطلاعیه یا فرصتی برای دفاع از خود، نقض آشکار حقوق قانونی وی است.

وی افزود: هر بهانه قانونی ساختگی که توسط امارات برای دستگیری غفور مطرح بشود باز هم اقدام تلافی جویانه به دلیل انگیزه‌های سیاسی مرتبط با ارتباط وی با خاشقجی و سازمان DAWN است که از نقض حقوق بشر در امارات پرده برداشته و خواستار توقف فروش تسلیحات به این کشور شده است.

پیش از این، سازمان DAWN و خدیجه جنگیز علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و عوامل سعودی که در قتل جمال خاشقجی دست داشتند، شکایت کرده بودند و این شکایت در دادگاه ناحیه کلمبیا آمریکا در جریان است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟