وقتی طالب هم خیانت طالب را برنمی‌تابد

  • انتشار: ۲۸ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 131262

آن عده از رهبران طالبان که با مدرسه «دارالعلوم حقانیه» وابسته به سازمان «آی.اس.آی»، پیوند دارند، مخالف فعالیت مکتب‌ها و تحصیلات عالی در افغانستان هستند. اگر در گذشته این سخن در حد حدس و گمان بود اما پس از انتشار کتاب مولوی «عبدالحکیم حقانی» قاضی‌القضات طالبان و عضو مدرسه دارالعلوم حقانیه، به یقین تبدیل شد که پاکستان نمی‌گذارد مردم افغانستان با سواد شوند زیرا با رشد علمی مردم افغانستان به خصوص جامعه پشتون، پاکستان نمی‌تواند به آسانی برنامه‌های خود را در افغانستان پیاده و اجراء کند. لذا سازمان اطلاعات پاکستان در گذشته با جنگ سخت مکتب‌های افغانستان را تخریب می‌کرد اما پس از به قدرت رسیدن طالبان اکنون برای متوقف کردن علوم عصری و فعالیت مکاتب، دست به جنگ نرم زده است. در همین راستا عبدالحکیم حقانی در کتاب خود با صراحت از حاکمان اسلامی و علماء می‌خواهد که جلو فعالیت مکاتب و تحصیلات عالی و عصری را بگیرند. این توطئه برای افغانستان چنان خطرناک است که با مخالفت‌هایی از درون طالبان نیز روبرو شده است. مثلاً «عبدالسلام ضعیف» سفیر سابق طالبان در اسلام‌آباد که هنوز تفکر طالبانی دارد، در توییتی نوشته است:
“هفه کسان چې د عصری علومو، مکاتبو او پوهنتونونو مخالفت کوی، په حقیقت کې هغوی د اسلامی نړۍ د شاته پاته کېدو او د مسلمانانو په ذلت کې په شعوری او یا غیر شعوری ډول پوره ونډه لری.”
ترجمه:
“افرادی که با علوم عصری، مکاتب و دانشگاه‌ها مخالفت می‌کنند، در حقیقت، خودآگاه یا ناخودآگاه در عقب‌ماندگی جهان اسلام و ذلت مسلمانان سهم کامل دارند.”

خلاصه سخن این که خیانت طالبان به افغانستان چنان آشکار و علنی است که اکنون افرادی مثل عبدالسلام ضعیف نیز خیانت هم‌فکران خود را برنمی‌تابد و در برابر آن می‌ایستد.

محمد مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟