وزیر دفاع بریتانیا: آمریکا بر اساس یک معامله، طالبان را به قدرت رساند

  • انتشار: ۶ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 123227

بن والاس؛ وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید که طالبان در نتیجه یک معامله و توافق امضا شده با امریکا در افغانستان به قدرت رسیدند.

آقای والاس این موضوع را روز چهارشنبه، ۵ عقرب در سخنرانی خود در پارلمان بریتانیا بیان کرد و افزود: «به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان نتیجه یک معامله و توافق امضا شده با دولت آمریکا در سال ۲۰۲۰ بود.»

به گفته او، این توافق در پایان مذاکراتی امضا شد که امریکا و طالبان بدون مشارکت دولت افغانستان انجام دادند و در نهایت دست طالبان را برای پیش‌روی در افغانستان باز گذاشت.

او همچنین تصریح کرد که با امضای این توافق موانع طالبان برای قدرت گیری در افغانستان بعد از خروج نیروهای امریکایی تسهیل شد؛ چون مقامات امریکا در آن زمان از مقامات افغانستان ناامید شده بودند.

امریکا در فبروری ۲۰۲۰ توافقنامه دوحه با طالبان را بدون حضور دولت پیشین افغانستان به امضا رساند که بر بنیاد آن، نیروهای امریکایی تا ۱۴ ماه از افغانستان خارج می‌شدند. بر اساس همین توافق هزاران زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان توسط دولت قبلی و با فشار امریکا آزاد شدند که کارشناسان می‌گویند آزادی این زندانیان سقوط دولت را رقم زد.

پس از توافقات امریکا و طالبان جنگ در افغانستان تشدید شد و صدها ولسوالی به دست طالبان افتاد تا این که در ۲۴ اسد امسال، این گروه با تصرف کابل، حاکمیت کل افغانستان را در دست گرفتند و دولت اشرف غنی سقوط کرد.

از طرف دیگر، مقام‌های امریکایی می‌گویند که لجاجت اشرف غنی برای بقای قدرتش سبب شد، طالبان افغانستان را تصرف کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟