وزیر خارجه ایران: تشکیل دولت فراگیر در افغانستان مهمترین راهکار سیاسی است

  • انتشار: ۴ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 123155

 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با شاه محمود قریشی همتای پاکستانی اش اظهار کرد: تحولات افغانستان را با دقت دنبال می‌کنیم و باور داریم که تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان به عنوان مهم‌ترین راهکار سیاسی پیش روی همه ما قرار دارد.

وی افزود: ما تماس‌های خود را با همه طرف‌ها در افغانستان دنبال می‌کنیم و نسبت به هیئت حاکمه سرپرستی و یا موقت در افغانستان تماس‌ها و مشورت‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران در جریان است.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: در عین حال برای کمک به افغانستان برای برون رفت از وضعیت کنونی از تمامی ظرفیت‌های گذرگاه‌های مرزی ایران هم برای تجارت‌های مرزی و هم برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و تسهیل این کمک‌های انسان‌دوستانه استفاده می‌کنیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ما همکاری‌های تجاری و اقتصادی با بخش‌های مختلف در افغانستان را ادامه خواهیم داد، گفت: معتقدیم هرچه بتوانیم وضعیت اقتصادی و معیشتی را بهبود بخشیده و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه سایر کشور‌ها به افغانستان را در آستانه فصل سرما تسریع کنیم، با اوج کمتری از پدیده آوارگان به سمت مرز‌های همسایه افغانستان مواجه خواهیم بود.

وزیر امور خارجه ایران افزود: همکاری‌های ما در حوزه‌های مرزی، اقتصادی و تجاری در همه سطوح ادامه پیدا می‌کند، در عین حال تشویق هیات حاکمه سرپرستی افغانستان به اجرای مسئولیت‌های آنها در قبال ایجاد صلح و ثبات و امنیت در این کشور مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران است.

وی اظهار کرد: با کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی پاکستان توافق کردیم که در نشست وزیران خارجه همسایگان افغانستان که در فردا در تهران برگزار خواهد شد، پیام واحدی را برای مردم افغانستان برای جامعه جهانی و هیئت حاکمه سرپرستی و موقت افغانستان داشته باشیم.

امیر عبداللهیان افزود: تلاش می‌کنیم با ادبیات و درکی مشترک برای برون‌رفت از شرایط پیچیده کنونی در منطقه به اقدامات جمعی خود ادامه دهیم.

مواضع نزدیک ایران و پاکستان درباره افغانستان

وزیر خارجه پاکستان با بیان اینکه مواضع ایران و پاکستان درباره افغانستان همسو و نزدیک است، گفت: یک پیام واحد از اجلاس فردا مخابره شود.

شاه محمود قریشی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی با اشاره به اینکه این سومین تعامل ایران و پاکستان بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم است، اظهار کرد: این تعاملات بسیار سازنده بوده است.

وی ادامه داد: باعث خرسندی من است که در اجلاس کشور‌های هم مرز افغانستان، وزیر خارجه روسیه هم به صورت مجازی سخنرانی می‌کند. روسیه هم منافع منطقه‌ای در صلح و ثبات افغانستان دارد و من با وزیر خارجه ایران درباره دیدگاه‌هایم در خصوص شرایط افغانستان صحبت کردم.

قریشی با اشاره به اینکه اطلاعاتی را که درباره تعاملات با طالبان داشتم به وزیر خارجه ایران گفتم، افزود: مواضع ما و ایران درباره افغانستان همسو و نزدیک است. هر دو اذعان داشتیم نقش مهمی داریم و تاریخ ما را قضاوت خواهد کرد. افغانستان در شرایط دشواری قرار دارد. اگر این کشور به ثبات برسد می‌توانیم به منطقه کمک کنیم و کل منطقه رشد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه از نگرانی‌های موجود آگاه هستیم، گفت: در دیدار دوجانبه پیشنهاد دادم یک پلتفرم برای کشور‌های همسایه افغانستان تهیه کنیم و وزیر امور خارجه ایران هم موافقت کردند.

وزیر امور خارجه پاکستان افزود: فردا با همکاران خودم از کشور‌های منطقه دیدار می‌کنم تا شرایط کنونی را بررسی کنیم و ببینم چه گام‌های را باید برداریم. باید یک پیام واحد از اجلاس فردا مخابره شود.

قریشی اعلام کرد: به وزیر امور خارجه ایران اعلام کردم جامعه جهانی انتظارتی از طالبان دارد و کمک‌های مالی بین المللی به افغانستان برای جلوگیری از بحران انسانی و فروپاشی اقتصادی آن اهمیت دارد.

وی با اعلام اینکه کمک اتحادیه اروپا به موضوع آوارگان افغان مورد بحث بود، گفت: علاوه بر این درباره موضوعات مورد علاقه دوجانبه و همکاری‌های امنیتی گفتگو داشتیم. ما اهمیت روابط بین دو کشور را درک می‌کنیم و بی صبرانه منتظر برگزاری نشست فردا هستیم که برنامه مدونی را پیش روی ما می‌گذارد.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، وزیر امور خارجه پاکستان با تأکید بر اینکه مردم افغانستان لایق صلح و آرامش هستند، افزود: مردم این کشور چهار دهه الام را تحمل کردند و ما امروز اینجا هستیم که یک پیام صریح و مشخص به افغانستان بدهیم که ما در دشواری‌ها در کنار شما هستیم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟