وزارت زراعت طالبان: ۳۰ جریب از جنگل‌های خوست در آتش سوخته است

  • انتشار: ۲۴ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 131170

پس از آتش‌سوزی در جنگلات نورستان و کنر در شرق افغانستان، این بار در ولایت خوست ساحات زیادی طعمه آتش‌سوزی شده است. مقام‌های طالبان گفته‌اند که جنگلاتی به ساحه ۳۰ جریب زمین از بین رفته است.

آتش سوزی جنگلات در خوست روز یکشنبه آغاز شد. این دومین آتش سوزی بزرگ در جنگل‌های افغانستان در هفته‌های اخیر است. قبلاً آتش‌سوزی در جنگلات جلغوزه در نورستان و کنر خسارات زیادی به بار آورده بود.

این آتش سوزی در ولسوالی قلندر و در کوه‌های مربوط به قریه لندی کلی به وقوع پیوسته است.

مصباح الدین مستعین، سخنگوی وزارت زراعت طالبان روز دوشنبه به دویچه وله گفت که آتش‌سوزی در نتیجه همکاری مردم محل و ادارات محلی در خوست مهار شده و در حال حاضر «هیچ مشکل» وجود ندارد. به گفته آقای مستعین در این آتش سوزی به کسی آسیب نرسیده، ولی ۳۰ جریب جنگل در آتش سوخته است.

مقام‌های طالبان مدعی‌اند که مالداران در این منطقه بود و باش داشتند و پس از آن که آن‌ها محل را ترک کردند، آتشی که از آن‌ها باقی مانده بود، سبب آتش سوزی در جنگلات شده است.

جنگل‌های خوست دارای درختان جلغوزه است و آتش سوزی در این جنگلات نگرانی‌هایی را در مورد نابود شدن جنگلات به ویژه درختان جلغوزه به بار آورده است.

اما سخنگوی وزارت زراعت گفت که درختان به اندازه‌ای نسوخته‌اند که به کلی نابود شده باشند. او گفت که این جنگلات سال آینده دوباره سبز خواهند شد.

آتش‌سوزی‌های پی‌در‌پی در جنگلات خوست و چندی پیش در نورستان و کنر نگرانی‌هایی را در مورد نابودی این جنگلات به وجود آورده است. آتش‌سوزی در جنگلات ولایت نورستان در ولسوالی‌های وامه و نورگرام دو هفته دوام کرد و طالبان گفتند که امکانات زیادی برای مهار کردن آتش‌سوزی ندارند.

مستعین گفت قرار است یک قطعه سبز ایجاد شود و این قطعه در مسیر ورود به جنگلات پوسته‌ها ایجاد می‌کند تا به گردشگران و مالدارانی که وارد جنگلات می‌شوند، در مورد شیوه استفاده از آتش معلومات داده شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟