واکنش وزارت بازرگانی چین به تمدید تحریم‌های آمریکا علیه شرکت هوآوی

  • انتشار: ۲۸ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 86110

به نقل از پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز، وزارت بازرگانی چین امروز یکشنبه در پاسخ به اقدامات اخیر آمریکا علیه شرکت فناوری هوآوی، اعلام کرد تمام اقدامات لازم را برای صیانت از حقوق قانونی شرکت‌های چینی انجام خواهد داد.

وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا قدرت ملی را به کار بسته است و از به اصطلاح امنیت ملی به عنوان بهانه‌ای برای کنترل صادرات و اقدامات دیگر سوء استفاده می‌کند و به سرکوب و محدود کردن شرکت‌ها در دیگر کشور‌ها ادامه می‌دهد و آن‌ها را یک تهدید جدی برای امنیت زنجیره تامین جهانی معرفی می‌کند.

دیروز شنبه، وزارت خارجه چین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت چین کاملاً از حقوق و منافع قانونی شرکت‌های چینی حمایت خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه فرمان اجرایی را که در ماه مه ۲۰۱۹ به امضا رسیده بود و در آن شرکت‌های آمریکایی از استفاده از تجهیزات شرکت‌های چینی نظیر هواوی منع شده بودند، برای یکسال دیگر تمدید کرد.

طبق این فرمان، شرکت‌های آمریکایی از استفاده از تجهیزات ارتباطی که ساخت شرکت‌هایی هستند که ادعا شده برای امنیت ملی آمریکا خطر محسوب می‌شوند، منع شده اند. این فرمان با استناد به «قانون قدرت‌های اقتصادی اضطراری بین المللی» (IEEPA) صادر شده که به رئیس جمهور این اختیار را می‌دهد تا مسائل تجاری را در ارتباط با اوضاع فوق العاده ملی که سبب تهدید آمریکا می‌شود، تنظیم کند.

به گفته قانونگذاران آمریکایی، فرمان اجرایی ۲۰۱۹ ترامپ مستقیما کمپانی‌های چینی نظیر هواوی و «زد تی ای» را هدف گرفته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟