واکنش ها به انفجار خونین در مسجد شیعیان قندهار

  • انتشار: ۲۴ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 122507

در پی انفجار تروریستی ظهر جمعه در مسجد شیعیان قندهار، کشورها، نهادها و شخصیت های مختلف سیاسی در پیام های جداگانه ای این حمله خونبار را محکوم کردند.

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان افغانستان در حمله تروریستی به مسجدی در ولایت قندهار، این حمله را غیرانسانی دانست و حملات اخیر به مساجد این کشور را به شدت محکوم کرد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز این اقدام تروریستی وحشیانه را محکوم و ابراز امیدواری کرد کسانی که آن را سازمان‌دهی کرده اند، مجازات شوند.

زاخارووا همچنین با ابراز همدردی با خانواده قربانیان این حادثه از مقام‌های طالبان خواست تا گام‌های بیشتری برای تضمین امنیت در سراسر افغانستان بردارند.

وزارت امور خارجه قطر هم  در بیانیه ای با تاکید بر موضع قاطع دولت دوحه در رد خشونت و تروریسم بدون در نظر گرفتن انگیزه ها و دلایل آن، هدف قرار دادن مکان های عبادت و ایجاد رعب و وحشت میان مردم را به شدت محکوم کرد.

حزب الله لبنان نیز حمله تروریستی داعش به مسجد شیعیان در افغانستان را محکوم و اظهار کرد: گرگ‌های دست پرورده آمریکا برای انتقام شکست اربابشان خانه‌ها و بندگان خدا را هدف قرارمی دهند.

حزب الله لبنان تاکید کرد: ادامه جرایم داعش در کشتار مردم بی گناه و بی دفاع  و انتخاب خانه‌های خدا برای این جنایات، تحرک گسترده و سریع امت اسلامی را در مقابله با این افکار انحرافی می‌طلبد و مقامات مسلمان افغانستان نیز برای پیگرد این قاتلان و مجازات عادلانه آنها مسوولیت ویژه‌ای دارند.

 محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز در واکنش به کشتار نمازگزاران شیعه در مسجد فاطمیه قندهار این گونه حملات را از مصادیق جنایت علیه بشریت دانست و تاکید کرد: قدرت حاکم، نسبت به تامین امنیت همه شهروندان کشور و پیروان همه مذاهب، مسوولیت دارد.

«قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق عراق  هم در بیانیه ای  در صفحه توییتر خود اقدام فوری جامعه جهانی و کشورهای اسلامی را برای پایان دادن به کشتار زنجیره ای شیعیان افغانستان خواستار شد.

«أبو آلاء الولائی» دبیرکل گردان‌های سیدالشهداء عراق نیز با محکومیت این جنایت ضد بشری، صدور بیانیه‌ها برای توقف ریخته شدن خون بی گناهان را بی تاثیر دانست و به مردم افغانستان توصیه کرد که امور خود را ساماندهی کنندف سطح احتیاط و هشدار را بالا ببرند واز تجربه عراق در سازماندهی گروه الحشد الشعبی استفاده کنند.

در انفجار تروریستی ظهر روز جمعه به مسجد شیعیان در قندهار تاکنون ۶۲ تن کشته و نزدیک به ۱۰۰ نفر زخمی شده اند.

انفجار قندهار یک هفته پس از یک حمله انتحاری در مسجد شیعیان قندوز رخ داد که بیش از ۲۵۰ کشته و زخمی بر جای گذاشته بود.

مسوولیت هر دوی این حملات خونبار را گروه تروریستی داعش پذیرفته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟