واکنش های گسترده جامعه جهانی به تعلیق حضور دختران در دانشگاه ها

  • انتشار: ۱ جدی ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 135026

دستور جدید مقامات رژیم طالبان مبنی بر تعلیق حضور زنان و دختران در دانشگاهها، بازتاب گسترده ای در سطح جهانی داشته و واکنشهای منفی به آن لحظه به لحظه درحال افزایش است.

یوناما: این تصمیم ویرانگر است!

روزا اوتنبایوا، نماینده ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل در افغانستان (رییس یوناما) گفته است که از تصمیم طالبان برای تعلیق تحصیل دختران بسیار ناراحت شده است.

او در بیانیه‌ای که دیروز (چهارشنبه، ۳۰ قوس) منتشر شده، گفته است که این تصمیم طالبان برای زنان و همچنین به‌طور وسیع‌تر برای افغانستان زیان‌بار است. «همان‌طوری که قبلا گفتم، این تصمیم اگر درست باشد، ویرانگر است.»

اتحادیه اروپا: این کار طالبان، جنایت علیه بشریت است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تصمیم طالبان برای تعلیق تحصیل دختران را قویاً محکوم کرد.

او در توییتی اقدام طالبان را حرکتی منحصر به فرد در جهان خوانده که حقوق و خواسته‌های مردم افغانستان را نقض می‌کند.

بورل محدودیت های جنسیتی طالبان را «جنایت علیه بشریت» خوانده است.

پاکستان: طالبان تجدید نظر کند!

وزارت خارجه‌ی پاکستان درباره‌ی تعلیق تحصیل دختران توسط طالبان ابراز ناامیدی کرده و از این گروه خواسته است که در تصمیم خود تجدید نظر کند.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای گفته است که موضع پاکستان در مورد آموزش دختران روشن و ثابت بوده است. «ما قویا معتقدیم که هر زن و مردی از حق ذاتی برخوردار است که طبق دستورات اسلام آموزش ببیند.»

وزارت خارجه‌ی پاکستان درباره‌ی تعلیق تحصیل دختران توسط طالبان ابراز ناامیدی کرده و از این گروه خواسته است که در تصمیم خود تجدید نظر کند.

سازمان همکاری های اسلامی: مکررا به طالبان هشدار دادیم

همچنین حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز تصمیم طالبان مبنی بر عدم ورود دختران به دانشگاه را محکوم کرده است. او در بیانیه‌ای گفته است که اقدام طالبان برای سازمان همکاری اسلامی ناامیدکننده است.

حسین ابراهیم طه افزوده است که او و فرستاده ویژه‌ی سازمان همکاری اسلامی برای افغانستان مکررا به طالبان نسبت به اتخاذ چنین تصمیمی هشدار داده‌اند.

او اضافه کرده است: «سازمان همکاری اسلامی اگرچه همچنان به سیاست تعامل خود با دولت طالبان متعهد است، اما نمی‌تواند این تصمیم را محکوم نکند.»

عربستان سعودی: این تصمیم حیرت آور است

در ادامه‌ی واکنش‌ها به تعلیق تحصیل دختران توسط طالبان، وزارت خارجه‌ی عربستان سعودی گفته که از این تصمیم طالبان متأسف و متعجب است.

وزارت خارجه‌ی عربستان شب گذشته (چهارشنبه، ۳۰ قوس) با انتشار بیانیه‌ای خواستار لغو تصمیم طالبان شده و افزوده است که این تصمیم در تمام کشورهای اسلامی حیرت‌آور است.

این کشور تحصیل را حق مشروع زنان دانسته و گفته است که اعطای این حق به حمایت از امنیت، ثبات و توسعه‌ی افغانستان کمک می‌کند.

اندونزی: تحصیل یک حق اساسی برای همه است

وزارت خارجه‌ی اندونزیا نیز در ادامه محکومیت های جهانی علیه این دستور، از این تصمیم طالبان ابراز نگرانی و ناامیدی کرده است.

این وزارت روز چهارشنبه (۳۰ قوس) در رشته‌توییتی نوشته است که تحصیل یک حق اساسی برای همه مردان و زنان است و اندونزیا از طالبان می‌خواهد تا دسترسی زنان به آموزش را بدون هرگونه اختلال فراهم کنند.

وزارت خارجه‌ی اندونیزیا همچنین نوشته است که به باور این کشور، مشارکت زنان در تمام بخش‌های جامعه برای رسیدن به یک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و مرفه بسیار مهم است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟