واکنش «محمد کریم خلیلی» به اظهارات اخیر «دوستم»

  • انتشار: ۳۱ سنبله ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 133231

محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در واکنش به گفته‌های عبدالرشید دوستم مبنی بر اینکه او از پاکستان پول گرفته و تمام افتخارات قومش را زیر پا کرده‌است، گفته‌است که دوستم باید از این بابت معذرت خواهی کند.

مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنش ملی افغانستان این اظهارات را روز سه‌شنبه، بیست‌ونهم سنبله در یک نشست مجازی به مناسبت یازدهمین سالروز ترور برهان‌الدین ربانی، رییس شورای عالی صلح مطرح کرده بود.

دوستم در این نشست مجازی به شدت از کریم خلیلی به خاطر تبانی‌اش با پاکستان انتقاد کرده و گفت:

«استاد خلیلی با گرفتن پول از پاکستان همه افتخارات یک قوم را زیر پا کرد و از ترس پاکستان نمی‌تواند به جلسه ما اشتراک کند.»
اما حزب وحدت اسلامی چهارشنبه‌شب، سی‌ام سنبله با نشر بیانیه‌ای تمام گفته‌های عبدالرشید دوستم را رد کرده و گفته است که سخنان او غیر منتظره و ناسنجید بوده است.

اعلامیه حزب وحدت اسلامی افغانستان در پیوند به سخنان اخیر مارشال دوستم به شرح زیر می باشد:
بسمه تعالی
روز گذشته، مارشال دوستم طی یک سخنرانی که ظاهرآ در نشست آنلاینی رهبران شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان که به مناسبت سالگرد شهید پرفیسور برهان الدین ربانی ایراد شده است، با اظهار ناراحتی از عدم اشتراک جناب استاد خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در این جبهه، اتهامات ناروائی را نسبت به ایشان وارد نموده که مایه تعجب و تاسف بسیاری از مردم گردید.
در پیوند به این گفته ها لازم می بینیم نکات ذیل را خدمت ملت شریف و با عزت افغانستان یادآور شویم:
۱٫ اظهارات مارشال دوستم آنقدر غیر منتظره و ناسنجیده و خلاف واقع بود که هر شنونده‌ای شک می‌کند که این سخنان از طرف یک رهبر گفته شده باشد. مارشال دوستم باید بداند که حمله به استاد خلیلی و تخریب شخصیت ایشان، حمله به یک آدرس معتبر سیاسی از جوامع محروم افغانستان و تخریب این آدرس است و پیامد آن، نه تنها متوجه حزب وحدت اسلامی و جامعه هزاره می شود، بلکه کل جوامع محروم افغانستان را متاثر می سازد. ما ضمن تکذیب و تقبیح سخنان مارشال دوستم، از ایشان می خواهیم بابت این اظهارات ناسنجیده عذر خواهی نماید. مارشال دوستم در این سخنان خود به تمام ارتباطات، علائق و سابقه همکاری میان دو جامعه هزاره و ازبک و حزب وحدت اسلامی و جنبش ملی اسلامی پشت پا زد و عواطف بسیاری را جریحه دار ساخت. امیدواریم مارشال دوستم اوضاع سیاسی کشور را به درستی درک نماید و از دست زدن به اقداماتی که موجب خوشنودی بدخواهان هر دو جامعه محروم ازبک و هزاره می گردد پرهیز نماید.
۲٫ حزب وحدت اسلامی افغانستان از متن مردم افغانستان برخاسته، به حمایت های مادی و معنوی مردم خود متکی است. سیاست های آن نیز بر اساس منافع مردم استوار است و در این راستا بهای سنگین را نیز پرداخته است. شهادت رهبر حزب وحدت اسلامی استاد عبدالعلی مزاری بزرگترین بهایی بود که در راستای دفاع از حقوق و منافع مردم پرداخت شد. ارتباط و همکاری این حزب با سایر احزاب و جریان های سیاسی کشور و تنظیم روابط سیاسی با کشورهای ذیدخل در امور افغانستان نیز بر همین مبنا صورت می گیرد.
۳٫ در چارچوب همین سیاست مردم محور، حزب وحدت اسلامی افغانستان همواره از حقوق اقوام محروم افغانستان از جمله جامعه ازبک دفاع نموده، در سخت ترین شرایط در کنار آنها ایستاده است. در همین راستا، شهید مزاری از جنبش ملی اسلامی افغانستان دفاع نمود و به رغم مخالفت های شدید بسیاری از جریان های سیاسی کشور، از حضور این جنبش به نمایندگی از قوم محروم ازبک در تحولات سرنوشت ساز سیاسی افغانستان حمایت نمود. در دوران حاکمیت نظام جمهوری، در دو دور انتخابات ریاست جمهوری، به ابتکار جناب استاد خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان تیم انتخاباتی مشترک از حزب وحدت اسلامی و جنبش ملی اسلامی شکل گرفت تا از این طریق سپر حمایتی لازم برای حقوق برابر تمام اقوام افغانستان فراهم گردد. مارشال دوستم از همین طریق به معاونت اول ریاست جمهوری دست یافت.
۴٫ حزب وحدت اسلامی افغانستان بر این باور بوده و هست که سیاست جنگ و ارعاب، یک سیاست ناکام است و جز تعمیق بحران و کشاندن کشور به جنگ های خانمان سوز قومی و فرقه ای نتیجه ای به همراه ندارد. افغانستان منحیث خانه مشترک همه افغانها نیازمند تعامل و مشارکت همگانی درهمه عرصه ها است. از این جهت، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان تا آخرین روزهای سقوط نظام جمهوری سعی می ورزید تا همراه با تعدادی از شخصیتهای سیاسی، برای ختم جنگ، تآمین صلح و نجات کشور از بحران از طریق گفتگو و تفاهم سیاسی راهی پیدا نماید. اما لجاجت غنی برای حفظ قدرت و بازیهای منطقوی و بین المللی و بعضی عوامل دیگر، مانع از آن شد که این تلاش ها به نتیجه برسد. غنی همانند تعداد دیگری از رهبران سیاسی از جنگ و مقاومت و نابودی طالبان سخن زد و لاف و گزاف بسیار گفت، اما در آخرین لحظه ها بدون اندکترین مقاومت، از کشور فرار نمود و مردم افغانستان را با فاجعه تلخ امروزی مواجه ساخت. بر این اساس، اولویت امروز ما نیز تغییر وضعیت از طریق سیاسی است. سیاست جنگی به شمول اعلان جنگ از خارج کشور نه تنها درد مردم ما را درمان نمی تواند؛ بلکه مردم ما را آسیب پذیرتر می سازد. تاوان این شعارها را مردم می دهند، کما اینکه تاکنون داده اند، بدون اینکه نتیجه ای مطوب به همراه داشته باشد. البته اگر طالبان به مطالبات مشروع مردم افغانستان تمکین نکنند و تمام تلاشهای سیاسی جهت های افغانی و کشورهای منطقه و جهان به بن بست برسد، مردم افغانستان برای همیش سکوت نخواهند کرد و از هر امکانی برای تامین حق تعیین سرنوشت خویش استفاده خواهند کرد.
۵٫ بدون شک، اداره طالبان برای اکثریت قریب به اتفاق مردم افغانستان قابل قبول نیست و در طی بیش از یکسال گذشته حزب وحدت اسلامی و رهبری آن در مواقع لازم، مواضع و انتقادات خود را صریح و جدی اعلام کرده است. حزب وحدت اسلامی بر این باور است که قبل از هر اقدامی، جریان های تاثیر گذار سیاسی و گروههای مدنی باید روی یک طرح جامع برای آینده سیاسی کشور، که مبتنی بر مشارکت عادلانه همه اقوام کشور باشد به توافق برسند. بدون یک چنین توافقی، هر نوع حرکت و اقدام سیاسی منجر به شکست شده، موجب تداوم بحران خواهد شد. ما دیگر نمی توانیم در پس شعارهای قشنگ اما مبهم حرکت نمائیم و برای آن قربانی دهیم. حزب وحدت اسلامی خواهان عبور از نظام متمرکز به نظام غیر متمرکز و تسهیل حق مردم برای اعمال حاکمیت شان در واحدهای منطقوی و محلی اداره به شمول انتخاب حاکمان است و معتقد است که برای مقابله با انحصار سیاسی یک چنین تغییر در ساختار سیاسی کشور یک ضرورت حتمی است.
و من الله التوفیق
حزب وحدت اسلامی افغانستان
مورخ ۳۰/۰۶/۱۴۰۱

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟