واکنش متفاوت مراجع عظام تقلید به رویداد اخیر

  • انتشار: ۲۲ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 112745

فاجعه مکتب سیدالشهدا (ع) بسیار بسیار عظیم و دردناک است. از جنگ های جبهه ای و تصفیه قومی – مذهبی مناطقی مانند میرزااولنگ که بگذریم، با این اتفاق، طی چند سال اخیر تنها در کابل، نزدیک به دو هزار نفر از جامعه شیعیان افغانستان در حملات هدفمند انفجاری تیره ای و فرقه ای به شهادت رسیده اند.

نوع واکنش مراجع عظام تقلید به رویداد اخیر که متفاوت از گذشته بود، در نوع خود کاملا تازگی داشت و پیام روشنی به حکومت افغانستان می رساند که به عنوان آخرین فرصت ها نگذارد مردمی که در چارچوب عمل داخل نظام و حکومت، صبر کرده اند، به رویکرد غیر حکومتی روی آورند.

کسانی که از دستگاه فقاهت و مرجعیت تشیع و تاثیر این نهاد آگاهی دارند می دانند که پیام های نهاد مرجعیت برای جامعه ما فصل الخطاب است و آینده تعامل مردم با حکومت را مشخص می کند.

به عنوان نمونه از میان انبوه واکنش های مراجع، پیام مرجعیت اعلی تشیع در نجف اشرف، حضرت آیت الله العظمی سیستانی که سرشار از دعوت به همبستگی ملی میان اقوام افغانستان بود، گوشزد های جدی در مورد سنجش تدابیر موثر برای سیاستگران داشت.

حالا نوبت حکومت است. اشاره ای به کارهای انجام نشده و وعده های افرادی که با عوام فریبی کاری از پیش نبردند نمی کنیم و برای کسانی که در این راه، فارغ از هرگونه هیاهو و رسانه بازی و اظهار و ابراز، مخلصانه کار کرده اند، اجر و پاداش مزید الهی را می خواهیم. شاید این اخرین مراحل همکاری صبورترین بخش مردم افغانستان با حکومت باشد و این اتمام حجت به عنوان فرصت نهایی به حکومت افغانستان باید گوشزد شود.

شجاع حسین محسنی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟