والی طالبان در غور: نگذارید زنان بدون محرم در شهر گشت‌وگذار کنند

  • انتشار: ۲۱ جدی ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 135282

به دنبال مسدود کردن درب مکتب‌های متوسطه، لیسه‌ها و دانشگاه‌ها به‌روی دختران و تعلیق کار زنان در موسسه‌های داخلی و خارجی، طالبان تلاش دارند فضا را برای زنان تنگ‌تر بسازند. والی طالبان در غور به‌تازه‌گی از جنگ‌جویان این گروه خواسته تا جلو گشت‌وگذار زنان بدون محرم را بگیرند.

احمدشاه دین‌دوست، والی طالبان برای غور، در یک نشست اداری از توقف فعالیت‌های موسسه‌ها خشمگین شده و گفته که موسسه‌های خارجی با مردم افغانستان صادق نیستند و مسأله «حجاب» را بهانه گرفته و فعالیت‌های‌شان را توقف داده‌اند. والی طالبان برای غور در این نشست اداری به کارمندان اداره امر به ‌معروف و نهی از منکر دستور داده که از این پس نگذارند زنان بدون محرم در جاده‌های شهر گشت‌وگذار کنند.

والی طالبان در غور خطاب به محتسبان اداره امر به معروف گفته است: «شما یک اداره هستید. بگیرید جلو زنان را که بدون محرم به بازار نروند. شما برای چه کاری هستید.» این دستور والی طالبان، گشت‌وگذار محتسبان اداره امر به‌ معروف و نهی از منکر این گروه را در شهر فیروزکوه بیشتر ساخته است.

پریما، یکی از زنان غوری است‌ که از وضع محدودیت‌های روزافزون طالبان بر زنان شکایت دارد. وی می‌گوید که پس از این نمی‌تواند بدون محرم به بازار برود. بدون آگاهی از این دستور طالبان، بدون محرم به بازار رفته، اما هنگام خرید دکان‌دار برایش توصیه کرده که هرچه زودتر خرید کند و به خانه برگردد. پریما می‌افزاید: «دکان‌دار برایم گفت که حتماً نفرهای امر به ‌معروف شما را ندیده، اگر نه شما را به بازار نمی‌گذاشتند.»

پریما می‌افزاید: «از دوکان‌دار پرسیدم، دلیل چیست که بازار امروز از وجود زنان خلوت و شما هم این سخنان را می‌گوید؟ در جوابم گفت: روز پنج‌شنبه در ولایت، والی گفته که زنان را بدون محرم در بازارها نگذارید گشت‌و‌گذار کنند. والی به نفرهای امر به معروف روز پنج‌شنبه گفته که زن‌ها را به بازار نگذارید تا بدون محرم بیایند. از همیی خاطر امروز داخل بازار زن‌ها کم است.» پریما همچنان می‌گوید که او همراه چند تن از اعضای خانواده‌اش که زنان بوده‌اند، در بازار برای خرید رفته و همان روز شهر کاملاً مردانه بوده و زنان کمتری در بازار بوده‌اند. آن‌هایی که بوده هم با مردان خانواده‌های‌شان گشت‌و‌گذار می‌کرده‌اند.

شریفه، باشنده شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور، به روزنامه ۸صبح می‌گوید که روز یک‌شنبه، ۱۱ جدی با یکی از نزدیکانش به بازار رفته بوده و متوجه شده که حضور زنان در شهر به شدت کم‌رنگ بوده است. او می‌افزاید: «وقتی بازار رفتم نسبت به روزهای قبل، بازار خالی از زنان احساس می‌شد. وقتی پرسیدم که چرا در شهر خانم‌ها کمتر دیده می‌شوند، خبر شدم که والی گفته، زنان حق ندارند بدون محرم به بازار بروند.» او علاوه می‌کند که هرچند در شهر فیروزکوه بازار ویژه‌ای برای زنان وجود ندارد، اما قبلاً هرازگاهی بازار می‌رفته و زنان بیشتری را در ساحه «سر‌پل» و «بازار کابلی‌ها» می‌دیده‌ است.

وضع محدودیت از سوی طالبان بر بیرون شدن زنان بدون محرم از خانه، نگرانی فعالان حقوق زن را برانگیخته است. شماری از فعالان حقوق زن در غور می‌گویند که طالبان با این محدودیت‌های سخت‌گیرانه، تلاش دارند زنان افغانستان را به انزوا بکشانند. شریفه محمدی (نام مستعار) فعال حقوق زنان به روزنامه ۸صبح، می‌گوید: «نزدیک به دو سال می‌شود که این‌ها ]طالبان[ حکومت می‌کنند. شما ببیند که چی ظلمی به حق زنان روا نداشته‌اند. مکتب را بستند، دانشگاه‌ها را بستند و زنان را از کار منع کردند و حالا می گویند که از خانه بیرون نشو و به بازار نرو.» خانم شریفه این محدودیت‌های طالبان علیه زنان را نقض حقوق بشر عنوان می‌کند و می‌افزاید: «نزدیک به یک‌ سال می‌شود که خشونت‌های خانواده‌گی و ازدواج‌های اجباری در این ولایت اوج گرفته و طالبان عامل این کار هستند.»

طالبان پس از قدرت‌گیری در افغانستان محدودیت‌های زیاد علیه زنان وضع کرده‌اند. این گروه با تسلط بر افغانستان، درب مکاتب بالاتر از صنف ششم را به‌روی دختران بستند، متعاقباً درب حمام‌های زنانه را بستند و زنان را از رفتن به پارک‌های تفریحی منع کردند. طالبان همچنان در تازه‌ترین اقدام درب دانشگاه‌ها را به‌روی دختران بستند و زنان را از کار در نهاد‌های داخلی و خارجی منع کردند. وضع محدودیت بر زنان توسط طالبان، با واکنش‌های ملی و بین‌المللی مواجه شده است، اما طالبان هیچ اعتنایی به خواست شهروندان، نهادها و سازمان‌های حقوق بشری و نماینده‌گان رسمی کشورهای دیگر ندارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟