واشنگتن پست: مردم افغانستان هزینه‌ انسانی اقدامات «خلیلزاد» را می پردازند

  • انتشار: ۱۷ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 118308

واشنگتن پست در مطلبی نوشت: تصاویری که این روزها از افغانستان به جهان مخابره می‌شود، نشان‌دهنده‌ یک تراژدی و بیانگر فاجعه در سیاست خارجی آمریکا است.

واشنگتن پست در این مطلب گفته است: «در شهرهایی که به تصرف طالبان درآمده، اجساد در دروازه‌های ورودی شهر آویزان است. در شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند جنگجویان این گروه در حالی که جسد کودک افغان پشت سرشان روی سرک افتاده، با افتخار مقابل دوربین ژست گرفته‌اند. در منطقه‌ دیگری در افغانستان، داکتران برای نجات کودکی دیگر که مورد ضرب و شتم طالبان قرار گرفته تقلا می‌کنند. به کدام گناه؟ گناهش این بوده که پدرش را دوست نداشتند.»

واشنگتن پست در ادامه می‌نویسد: «تاریخ تکرار می‌شود. سه سال پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه وقت گفت که زلمی خلیلزاد برای کمک به تلاش‌های صلح به وزارت خارجه می‌پیوندد. در فضای مه‌آلود، خلیلزاد گزینه مناسبی به نظر می‌رسید. او در افغانستان به دنیا آمده، مثل بسیاری طالبان پشتون است، با فرهنگ افغان‌ها آشناست و به هر دو زبان دری و پشتو صحبت می‌کند.»

به گفته این روزنامه، «افغان‌ها هرگز به خلیلزاد اعتماد نکردند. جایی که واشنگتن بی‌طرفی را می‌دید، افغان‌ها یک فرد با تمایلات قومی را می‌دیدند.»

واشنگتن پست در ادامه می‌نویسد: مقام‌های آمریکایی رفتار خلیلزاد را بیشتر افغانی می‌دیدند تا آمریکایی و برای افغان‌ها با توجه به مساله نامزدی او برای ریاست جمهوری افغانستان، یک سوال وجود داشت که آمریکایی‌ها او را چطور ارزیابی می‌کنند.

واشنگتن پست می‌افزاید: «بیشتر آمریکایی‌ها معاملات تجاری خلیلزاد با طالبان را پیش از حمله یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ فراموش کرده‌اند. اما تعدادی کمی از افغان‌ها این کوتاهی را بخشیده‌اند.»

این روزنامه آمریکایی افزوده است: «اکنون افغان‌ها با حسرت هزینه‌ انسانی کار خلیلزاد را می‌بینند. اگر زنان و کودکان افغان به خاطر روند صلح که آقای خلیل‌زاد معمارش بود نمی‌مردند، شاید واشنگتن از اسراف‌های او صرف نظر می‌کرد. اگر بایدن خلیلزاد را کنار می‌زد و نماینده خود را برای پیگیری یک روند واقع‌بینانه، منطقی و کمتر خودخواهانه منصوب می‌کرد، این فاجعه قابل اجتناب بود.»

واشنگتن پست افزوده است: «قضاوت او غلط ثابت شد و او کنترل روند را از دست داده است. زمان آن است تا درباره ناکامی‌های اطلاعاتی، فرضیه‌های ضعیف و قضاوت‌های نادرست که روند صلح را مخدوش کرده، تحقیق کند. خلیلزاد باید روزهایش را در مجلس سنا بگذراند و به سوالات در باره اینکه چه چیزی اشتباه بوده و چرا پاسخ دهد.»

گفتنی است که در افغانستان نیز بارها آگاهان امور سیاسی و حتی نمایندگان مردم در شورای ملی از اقدامات زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان انتقاد کرده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟