واشنگتن پست: طالبان جنگ‌ پنجشیر را مخفی می‌کنند

  • انتشار: ۱۹ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 131065

پس از ماه‌ها جنگ، واشنگتن پست گزارشی از جنگ‌ پنجشیر منتشر کرده است. در گزارش این رسانه‌ آمده است که طالبان تلاش زیادی برای پنهان نگهداشتن نبردها در پنجشیر کرده‌اند.

واشنگتن پست روز‌‌ چهارشنبه، ۱۸ جوزا، با نشر گزارشی گفته  که نگاه اجمالی به جنگ پنجشیر انداخته است که وجود هزاران نیروی طالب در این‌ ولایت را نشان می‌دهد، در حالی که آنان وقوع هر نوع تحرکات نظامی در پنجشیر را رد می‌کنند.

این رسانه افزوده است: «مقام‌های طالبان صراحتا وجود هر گونه خشونت در این منطقه را رد می‌کنند، حال آن‌که هزاران نیروی این گروه در سراسر دره قابل مشاهده هستند.

واشنگتن پست گفته است که عملکرد «خشونت‌بار» طالبان در پنجشیر، این ادعا که حاکمیت‌شان صلح را به ارمغان آورده و جنگ‌جویان آنان قادر به تأمین امنیت هستند، خنثا می‌کند.

نصرالله ملک‌زاده، مدیر اطلاعات محلی طالبان در پنجشیر، گفته است: «این‌جا همه چیز خوب است. اصلاً درگیری وجود ندارد.»

در این گزارش به نقل از باشنده‌گان محل آمده است که حمله به مواضع طالبان یک اتفاق عادی است و ده‌ها نفر تاکنون کشته و برخی از غیرنظامیان به‌گونه گسترده زندانی شده‌اند.

در همین حال، در گزارش آمده است که طالبان دسترسی رسانه‌ها به دره پنجشیر را محدود کرده‌اند. در ادامه آمده است که یکی از دکان‌داران در ساحه گفته است: «هیچ‌کس نمی‌داند که این‌جا چه اتفاقی افتاده و هیچ‌کس اجازه ندارد به این‌جا بیاید.» به گفته واشنگتن پست، این دکان‌دار از حضور خبرنگاران این رسانه در ساحه حیرت‌زده شده است.

با این حال، طالبان به این رسانه اجازه پوشش رسانه‌ای پنجشیر را داده‌اند، در حالی که هیچ رسانه‌ داخلی به جز رسانه‌های وابسته به طالبان اجازه پوشش اخبار این ولایت از نزدیک را ندارد.

به گفته باشنده‌گان پنجشیر به واشنگتن پست، درگیری‌ها از پایان ماه مبارک رمضان افزایش یافته است.

یکی از بزرگان قوم به شرط افشا نشدن نامش گفته است: «حملات وحشیانه‌تر شده‌اند، زیرا تلفات در هر دو طرف افزایش یافته است.» او شاهد بوده است که جنگ‌جویان طالبان پس از متحمل شدن تلفات در یک حمله، تعدادی را اعدام کرده‌اند.

در ادامه این گزارش که نشان‌دهنده نبردهای خونین در پنجشیر است، به نقل از باشنده‌گان آمده است: «آنان می‌خواستند همه ببینند و اجازه نمی‌دادند که مردان او را برای دفن منتقل کنند. زنان را مجبور کردند جسد را به قبرستان ببرند.»

به گزارش این رسانه امریکایی، نیروهای طالبان را می‌توان در همه جای دره مشاهده کرد و تجهیزات نظامی پیش‌رفته در امتداد باغ‌ها و رودخانه‌ها قرار گرفته است.

دادمحمد بطار، فرمانده سابق قطعه سرخ طالبان در لغمان، اکنون یکی از رهبران ارشد نیروهای ویژه این گروه در پنجشیر است. او گفته است: «وضعیت این‌جا کاملاً خوب است. ما به گشت‌زنی می‌رویم، اما هیچ عملیاتی انجام نداده‌ایم. ما عمدتاً این‌جا هستیم تا روی پرونده‌های جنایی تمرکز کنیم.»

طالبان در مورد این‌ گزارش تاکنون چیزی نگفته‌اند.

این گزارش در حالی نشر شده است که در پی نبردهای شدید بین طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی، به دو طرف تلفات زیادی وارد شده است و‌در مواردی پس از این نبردها گزارش‌هایی از اعدام‌ و شکنجه غیرنظامیان توسط طالبان، منتشر می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟