واشنگتن خواستار مشارکت در تحقیقات سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق شد

  • انتشار: ۱۶ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 123732

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن محکوم کردن سوء‌قصد به جان نخست‌وزیر عراق، خواستار کمک به بغداد در تحقیقات درباره این حادثه شد.

وزارت خارجه ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن سوء قصد به جان «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، به بغداد پیشنهاد داد تا در تحقیقات در خصوص این حادثه کمک کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی تاس، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای در خصوص حادثه سوء قصد به جان الکاظمی نوشت: «وقتی متوجه شدیم که نخست وزیر مجروح نشده است، خیالمان آسوده شد. قلب کشور عراق هدف این اقدام آشکار تروریستی قرار گرفته است که ما آن را بشدت محکوم می‌کنیم».

در شرایطی که برخی گزارش‌ها از توطئه پشت پرده ایالات متحده در این حادثه حکایت دارد، وزارت خارجه آمریکا خواستار همکاری با دولت عراق در تحقیقات مربوط به این حادثه شد و در این خصوص گفت: «ما در تماس نزدیک با نیروهای امنیتی عراق هستیم و پیشنهاد کمک برای تحقیقات درباره این حمله را می‌دهیم».

رسانه‌های عراقی بامداد یکشنبه از شنیده ‌شدن صدای تیراندازی و انفجار در منطقه سبز بغداد و هدف قرار دادن منزل «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور در منطقه سبز خبر دادند.

پس از آن، وزارت کشور عراق امروز یکشنبه از مشارکت سه پهپاد در ترور ناکام «مصطفی الکاظمی» نخست‌ وزیر این کشور خبر داد.

سرتیپ «سعد معن» مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت کشور عراق تأکید کرد که هدف قرار دادن نخست‌ وزیر اقدامی تروریستی و مردود است.

حادثه بامداد امروز، واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را به همراه داشت. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفونی با همتای عراقی ضمن ابراز خرسندی از سلامتی نخست‌وزیر عراق در پی سوءقصد امروز، چنین اتفاقاتی را خلاف ثبات و امنیت این کشور برشمرد که از سوی بدخواهان و در جهت بر هم زدن آرامش عراق انجام می‌شود.

کشورهای انگلیس، فرانسه و ترکیه نیز در بیانیه‌هایی جداگانه سوء قصد علیه نخست‌وزیر عراق را محکوم کردند.

به نوشته فارس، برخی ناظران این اتفاقات را به نتیجه انتخابات اخیر بی‌ارتباط نمی‌دانند. با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق که روز دهم اکتبر برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند. در پی این اعتراض‌ها، وضعیت سیاسی عراق متشنج است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟