هند و پاکستان، میزبان نشست‌های وزرای خارجه منطقه درباره طالبان

  • انتشار: ۱۶ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 137457

پس از نشست وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در هند، قرار است امروز دیدار سه جانبه وزیران خارجه چین، پاکستان و طالبان در اسلام‌آباد برگزار شود. محور اصلی این نشست‌ها بحران افغانستان و نظارت بر عملکرد طالبان اعلام شده‌است.

پس از این‌که وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در هند نشستی را در مورد افغانستان برگزار کردند و گفتند که طالبان را تحت نظر دارند، اکنون منابع گزارش داده‌اند که نشست سه‌جانبه چین، پاکستان و افغانستان امروز شنبه، ۱۶ ثور، در پاکستان برگزار می‌شود.

گفته می‌شود که وزیران خارجه شانگهای زمینه برگزاری نشست سران این سازمان در ماه جولای در هند را نیز فراهم می‌کنند که قرار است ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ نیز در آن شرکت کنند.

در همین حال، طالبان روز گذشته اعلام کردند که امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه این گروه، برای گفتگو با وزرای خارجه پاکستان و چین وارد اسلام‌آباد شده و قرار است در نشست سه‌جانبه افغانستان، چین و پاکستان شرکت کند.

از سوی دیگر، رسانه‌ها به نقل از منابع شان گزارش دادند که آقای متقی در میدان‌ هوایی کابل مورد حمله قرار گرفته و چندین مسافر و کارمند میدان‌ هوایی زخمی شده‌اند؛ اما طالبان در این مورد چیزی نگفته‌اند.

نشست سه‌جانبه، هند، پاکستان و افغانستان در حالی برگزار می‌شود که روز گذشته وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در گوای هند برگزار شد، بار دیگر از طالبان خواستند که حکومتی فراگیر تشکیل دهند و به حقوق زنان احترام بگذارند، آنان همچنین تاکید کردند که طالبان را زیر نظر دارند.

جی شانکار؛ وزیر خارجه هند گفته: «وضعیت جاری در افغانستان همچنان در مرکز توجه ماست. تلاش‌های ما باید در جهت رفاه مردم افغانستان باشد.»

او افزوده: «اولویت‌های فوری شامل ارائه کمک‌های بشردوستانه، اطمینان در مورد ایجاد یک دولت واقعا فراگیر و نماینده، مبارزه با تروریزم و قاچاق مواد مخدر، حفظ حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها است.»

سرگئی لاوروف؛ وزیر خارجه روسیه نیز گفته که مسکو انتظار دارد رهبری طالبان «به وعده‌های خود برای تشکیل یک دولت فراگیر عمل کند».

لاوروف افزوده که طالبان «اطمینان‌هایی در مورد حقوق بشر، امنیت در افغانستان و ریشه‌کنی تهدیدات تروریستی، قاچاق مواد مخدر داده‌اند، ما این موضوع را زیر نظر داریم.»

در همین حال، بلاول بوتو زرداری؛ وزیر خارجه پاکستان هم در سخنرانی خود گفته که وضعیت افغانستان چالش‌ها و همچنین فرصت‌های جدیدی را به همراه دارد.

وزیر خارجه پاکستان همچنین گفته که افغانستانی ها نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنند، چون از این کشور بارها و بارها به‌عنوان «میدان بازی» قدرت‌های بزرگ استفاده شده است.

او همچنین افزوده: «پس از استفاده‌ مکرر از [این کشور] به‌عنوان میدان‌ بازی قدرت‌های بزرگ، ما مدیون مردم افغانستان هستیم که اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.»

وزیر خارجه پاکستان همچنین تاکید کرد که یک جامعه بین‌المللی متحد باید همچنین از مقام‌های طالبان بخواهد که اصول پذیرفته‌شده جهانی در مورد مشارکت سیاسی و احترام به حقوق همه‌ شهروندان افغانستان از جمله حق دختران برای آموزش را رعایت کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟