هند می تواند به تعمیر و ارتقاء هلی کوپترهای روسی نیروی هوایی افغانستان کمک کند/به هلی کوپترهای امریکایی همچون خودش اعتمادی نیست!

  • انتشار: ۲۹ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 115101

دولت بایدن طبق اعلام تازه قرار است تا تاریخ تعیین شده و سمبلیک یازده سپتامبر سال جاری میلادی تمام نیروهای امریکایی را از افغانستان خارج کند و در این راستا و براساس وزارت دفاع امریکا(پنتاگون) تا اواسط ماه جون روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پنجاه درصد کامل شده است. اعلام خروج کامل نیروهایی امریکایی از افغانستان توسط بایدن سیاست های امریکا و افغانستان را با نابسامانی روبرو کرده و نقش ایالات متحده امریکا در عملیات ضد تروریزم و ضد شورشگری در افغانستان و سقوط دوباره کابل روشن نیست. از همه مهمتر تکلیف کارایی و میزان آسیب پذیری نیروهای امنیتی افغانستان که هم اکنون علیه طالبان روحیه یافته می جنگند، نامعلوم است.

قوای هوایی افغانستان یکی از ابزارهای قوی در جنگ علیه گروه های شورشی چندگانه بر روی زمین به حساب می آید.
خروج نیروهای امریکایی اما می تواند در عملکرد قوای هوایی افغانستان نیز مشکل ایجاد کند چون بیش از هجده هزار پیمانکاری که در راه اندازی و مدیریت هواپیماها و هلی کوپترهای قوای هوایی افغانستان فعال بوده اند نیز افغانستان را ترک می کنند.
این مساله می تواند به طور عمده توان قوای هوایی افغانستان را کاهش دهد چون هواپیماها و هلی کوپترهای ساخت امریکا شامل «یو اچ-۶۰ بلک هاوک» و «هلی کوپترهای دفاعی ام دی-۵۰۰» و «هواپیمای بال ثابت ضد شورشگری سوپر توکانو ای-۲۹» در اختیار نیروی هوایی افغانستان قرار داده شده است. تمام این نوع هواپیماها و هلی کوپترها برای نگهداری به پیمانکاران تخصصی غربی نیاز دارند. براساس گزارشات این خلأ هنوز با جایگزین های مناسب پر نشده و این خود می تواند نیروی هوایی افغانستان را با چالش روبرو سازد.
ابهام در آینده نگری امریکا چیز تازه ای نیست. ایالات متحده در عراق نیز مشکلی مشابهی را از خود برجای گذاشت. امریکا در دومین مورد از جنگ خود علیه تروریزم پس از یازده سپتامبر به عراق حمله کرد. عراق برای نوسازی نیروی هوایی خود هواپیماهای اف-۱۶ از امریکا خریداری نمود در حالیکه گزینه های بهتر، کوچکتر و اقتصادی تر دیگر نیز در اختیار داشت. امروز اما بخش زیادی از ناوگان اف-۱۶ روی زمین مانده است چون پیمانکاران امریکایی به دلیل افزایش حملات موشکی ملیشه ها به پایگاه های امریکا در عراق این کشور را ترک کردند.

اگرچه در اختیار داشتن هواپیماها و هلی کوپترهای ساخت امریکا برای نیروی هوایی افغانستان اهمیت دارد اما کابل بهتر است توجهی به ناوگان هلی کوپترهای قدیمی ساخت روسیه خود که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد، نیز داشته باشد. نیروی هوایی افغانستان با استفاده از هلی کوپترهای قدیمی ساخت روسیه که در اختیار دارد توانسته است اقدامات حیاتی زیادی چون حمایت از نیروهای ضد تروریزم بر روی زمین، انتقال زخمی ها از صحنه جنگ و موارد مهم دیگری را انجام دهد. بیشتر این ناوگان قدیمی از هلی کوپترهای نیمه بالابر Mil Mi-17 تشکیل شده است که می تواند در ادامه برای نیروی هوایی افغانستان در خط مقدم تکیه گاه اصلی به حساب آید. ناوگان هوایی نیروی هوایی افغانستان همچنین شامل چهار فروند هلی کوپتر Mi-24V اهدایی هند برای ارتقاء توان نیروهای هوایی افغان برای مبارزه با تروریزم می باشد. از نگاه ظرفیت و توان، این چهار فروند هلی کوپتر جایگزین چهار فروند هلی کوپتر Mi-35s شدند که هند در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۵ از نیروی هوایی خود به افغانستان تحویل داده بود. با این حال کمک های هند در بخش نظامی تنها به اهدای هلی کوپتر و آموزش خدمه محدود شده است. نگهداری هواپیماهای نیروی هوایی افغانستان در ادامه می بایست یا توسط خود پرسنل نیروی هوایی افغانستان صورت گیرد و یا ائتلاف ماموریت حمایت قاطع ناتو باید این کار را انجام دهد. برنامه ریزی برای حفظ و نگهداری هواپیماها و هلی کوپترهای نیروی هوایی افغانستان تا به حال پایین تر از حد ایده آل بوده و وضعیت این هلی کوپترهای تهاجمی در آینده نامشخص است. برخی شایعات می گوید این ماشین های جنگی به طور عمده به دلیل کمبود قطعات یدکی و مسائل مرتبط با نگهداری، زمین گیر شده اند.

فرصت برای هند

بازسازی و ترمیم ناوگان قدیمی و روسی نیروی هوایی افغانستان که عمدتا بر هلی کوپترهای Mi-17 استوار است این سوال و شاید هم این پیشنهاد را مطرح می کند که: آیا هند به ویژه نیروی هوایی این کشور که صدها فروند هلی کوپتر روسی ام آی-۱۷ را در اختیار دارد و از آنها استفاده می کند، می تواند به افغانستان در ترمیم ناوگان هوایی اش کمک کند؟ تحقق این امر به نیروهای هوایی افغان پس از خروج نیروهای امریکایی این امکان را می دهد بر روی زمین و در چارچوب مبارزه با تروریزم بهتر بتواند از نیروهای امنیتی افغانستان حمایت کند.

بعد از کشور مبدأ یعنی روسیه، هند بیشترین تجربه را در استفاده و نگهداری از هلی کوپتر های ام آی-۱۷ و انواع آن دارد.
خلبانان هندی با توجه به تجربه فعالیت در نقاط کوهستانی که به شرایط در افغانستان شباهت دارد، به خوبی با جزئیات فنی هلی کوپترهای روسی آشنا هستند. خلبانان و کادر فنی نیروی هوایی هند به تمام مسائل فنی این هلی کوپترها از خدمات اولیه گرفته تا تعمیرات اساسی مسلط هستند. هلی کوپتر ام آی-۱۷ در نیروی هوایی افغانستان بیشترین استفاده را داشته و حکومت افغانستان نمی خواهد این ظرفیت هوایی خود را از دست بدهد. نیروی هوایی هند در کوتاه مدت می بایست به قوای هوایی افغانستان در تعمیر و نگهداری هلی کوپتر های ام آی-۱۷ کمک کند. البته این توافق به میزان علاقه هند به وارد شدن در افغانستان بستگی دارد. در بهترین حالت هند با فعال کردن دیپلماسی نظامی می تواند در افغانستان که یک کشور مهم منطقه ای است جای پا باز کند آن هم در زمانی که آشفتگی های جدی با تضمین امنیتی کم در حال اتفاق افتادن است. در بلند نیز هند می تواند هلی کوپترهای ساخت خود را در اختیار نیروی هوایی افغانستان قرار دهد.

نتیجه

به هر صورت اینک که امریکا افغانستان را ترک می کند و سیاست این کشور در قبال افغانستان پس از خروج مشخص نیست، افزایش توان نیروی هوایی افغانستان و ترمیم نوسازی ناوگان هوایی این کشور می تواند مهم ارزیابی گردد به ویژه اینکه شنیده می شود طالبان به موشک های زمین به هوا مجهز شده اند. طالبان حتی بدون این موشک ها نیز قبلا در ماه اپریل مدعی شدند یک هلی کوپتر ام آی-۱۷ نیروی هوایی افغانستان را سقوط داده اند. فراهم سازی کمک ها و تجهیزات فنی برای نیروی هوایی افغانستان از سوی هند به ویژه در مورد هلی کوپترهای ام آی-۱۷ توان عملیاتی نیروهای هوایی افغانستان را افزایش داده باعث می شود بهتر از دموکراسی که هند طی سال های اخیر روی آن سرمایه گذاری کلانی در افغانستان انجام داده، دفاع کرد.

منبع

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟