هشدار کوریای شمالی به آمریکا درباره رقابت هسته ای

  • انتشار: ۲۹ سنبله ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 121035

به گزارش رویترز، کوریای شمالی با انتقاد از رویکرد ناعادلانه آمریکا هشدار داد آمریکا با تامین و فراهم کردن تکنولوژی زیردریایی هسته ای برای استرالیا، مسابقه هسته ای خطرناکی در منطقه به راه می اندازد. 

هفته گذشته آمریکا از شراکت امنیتی سه جانبه جدیدی  با حضور انگلیس برای تامین کمک های تکنولوژیکی به استرالیا برای ساختن دستکم ۸ زیردریایی با قابلیت حمل سلاح اتمی خبر داد. 

کوریای شمالی برای محکوم کردن این تصمیم آمریکا  به چین پیوست و آن را تصمیمی غیرمسئولانه خواند که امنیت و صلح کشورهای منطقه و تلاش های جهانی برای عدم گسترش سلاح های هسته ای را به خطر می اندازد. 

وزیر امور خارجه کوریای شمالی در بیانیه ای که در خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد، گفته است : « چنین اقدامات خطرناک و ناپسندی می تواند تعادل استراتژیک را در منطقه آسیا- اقیانوسیه برهم بزند و به سلسله مسابقات تسلیحات هسته ای منجر شود. » 

کوریای شمالی این رفتار دوگانه و ریاکارانه واشنگتن را مورد انتقاد قرار داد و  به سخنان « جن پساکی » سخنگوی کاخ سفید اشاره کرد که گفته آمریکا به دنبال درگیری با چین نیست اما این تصمیم امنیت منطقه ای را بهبود می بخشد. از  سخنان پساکی درباره اینکه هر کشوری می تواند تکنولوژی هسته ای خود را گسترش دهد چنین برمی آید که  آمریکا خود مقصر اصلی در از بین بردن سیستم بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای می باشد. 

در ادامه سخنان وزیر امور خارجه کوریای شمالی آمده است : « ما از نزدیک و با دقت پیشینه این تصمیم آمریکا را دنبال می کنیم و پاسخی درخور و متناسب در شرایطی که حتی کمترین تهدیدی علیه کشورمان احساس کنیم خواهیم داد. » 

« کیم جونگ اون » رهبر کوریای شمالی در مذاکرات سال ۲۰۱۹ با « دونالد ترامپ » رئیس جمهوری پیشین آمریکا بر سر مذاکره برای  خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره و ساختن روابط جدید به توافق رسیده بود  که این مذاکرات متوقف شد. 

پیونگ یانگ واشنگتن را برای پشتیبانی از متحدانش در توسعه سلاح در حالی که برنامه های کوریای شمالی را محکوم می کند و آنرا مغایر با صلح و امنیت منطقه قلمداد می کند به شدت مورد انتقاد قرار می دهد و محکوم می کند. 

رسانه های کوریای جنوبی روز جمعه اعلام کردند رفتار ناعادلانه واشنگتن و سیاست های خصمانه اش مانع بازگشت به میز مذاکرات خلع سلاح های هسته ای کره با امریکا می شود. 

منبع: ایسنا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟