هشدار ژاپن درباره وقوع جنگ احتمالی در شرق آسیا

  • انتشار: ۱۸ ثور ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 130314

«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن امروز (یکشنبه) هشدار داد که درگیری‌های مسلحانه‌ای شبیه به جنگ اوکراین ممکن است در شرق آسیا به وقوع بپیوندد.

شبکه روسی راشاتودی در این خصوص گفت که کیشیدا در جریان دیدار با «بوریس جاسون» نخست‌وزیر انگلیس در لندن بار دیگر ادعاهای مشابهی درباره احتمال حمله چین به تایوان را مطرح کرد و گفت که صلح و ثبات در تنگه تایوان برای توکیو و جامعه بین‌الملل ضروری است.

این مقام ژاپنی در این خصوص توضیح داد: «ما باید با همپیمانان و کشورهای همفکر خود همکاری کنیم و هرگز تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت فعلی از طریق استفاده از زور در منطقه هند و اقیانوسیه به ویژه شرق آسیا را تاب نمی‌آوریم».

کیشیدا سپس با هشدار درباره تداوم جنگ اوکراین گفت: «اوکراین احتمالاً همان شرق آسیای فردا باشد».

از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم حوت)، بسیاری از کشورهای غربی همچون آمریکا و حتی کشورهای دیگر سعی کرده‌اند تا به نوعی چین را به حملات اوکراین ارتباط دهند و بگویند که روسیه به چین برای حمله به تایوان چراغ سبز نشان داده است؛ ادعایی که پکن آن را رد می‌کند.

چندی پیش «جوزف وو» وزیر خارجه تایوان گفت که در حال بررسی وضعیت اوکراین برای آموختن درس‌هایی برای استفاده از این جنگ برای زمان حمله احتمالی چین به این جزیره هستند.

وو در این خصوص گفت: «ما تلاش داریم تا ببینیم که چه چیزهایی می‌توانیم از اوکراین در دفاع از خود بیاموزیم. قطعاً دو چیز وجود دارد. اولین مورد، قابلیت نامتقارن است. به اوکراینی‌ها نگاه کنید، آنها از تسلیحات فردی کوچک برای رفتن به جنگ با یک دشمن بزرگ استفاده می‌کنم و من فکر می‌کنم که این چیزی است که ما می‌توانیم از آن بیاموزیم. در حقیقت، ما برای آن آماده‌ایم اما به سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه نیاز داریم».

وو درباره احتمال حمله چین به تایوان پس از حمله روسیه به اوکراین گفت:«پاسخ به این سؤال بسیار برای تایوان دشوار است» و چین نظاره‌گر نحوه واکش باقی جهان به عملیات نظامی روسیه است. فکر می‌کنم که دولت چین باید تفکر کند یا نحوه امدادرسانی ایالات متحده و کشورهای مهم دیگر به تایوان را محاسبه کند. اگر تایوان هیچ‌گونه حمایتی نداشته باشد، فکر می‌کنم که چراغ سبزی برای حمله (چین به تایوان) باشد»

از طرف دیگر، «ویلیام برنز» مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز گفته است که محاسبات چین در مورد تایوان تحت تأثیر درگیری اوکراین قرار گرفته است و اینکه چین از نزدیک درگیری روسیه در اوکراین را زیر نظر دارد و همین امر بر محاسبات سران پکن در مورد تایوان تأثیر می‌گذارد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی اظهار داشت که دولت چین تحت تأثیر مقاومت شدید اوکراین در برابر تهاجم روسیه و هزینه‌های اقتصادی تحمیل‌شده بر مسکو قرار گرفته است.

رئیس سیا گفت: «من فکر می‌کنم سران چین با دقت به همه اینها نگاه می‌کند – به هزینه‌ها و عواقب هرگونه تلاش برای استفاده از زور برای به دست آوردن کنترل بر تایوان».

گزارش‌هایی منتشر شده است مبنی بر اینکه ایالات متحده و بریتانیا اخیراً در مورد احتمال جنگ چین و تایوان گفت‌وگو کرده‌اند. «لیز تراس» وزیر خارجه بریتانیا هفته گذشته گفت که ناتو باید به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای «مقابله با تهدیدات جهانی» به دنبال حفاظت از تایوان باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟