هشدار دانشمندان درباره شروع دوره گرمای بی سابقه در جهان

  • انتشار: ۱۹ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: گوناگون
  • شناسه مطلب: 116340

دانشمندان هشدار داده اند که به زودی دوره گرمای غیرممکن در کره زمین آغاز خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریهSky News ، کارشناسان یادآوری کردند که اخیراً در دهکده لایتون کانادا دمای هوا به ۴۹٫۶ درجه سانتی گراد رسیده که  رکورد بی سابقه دما برای این منطقه است و  باعث وقوع  آتش سوزی در جنگل ها و منجر به مرگ صدها نفر در ایالات متحده و کانادا شده است. به گفته دانشمندان ، کره زمین از چنان مرزی عبور کرده است که در آن گرم شدن اندک اقلیم می تواند منجر به افزایش فوق العاده دمای هوا  شود.

کارشناسان گروه بررسی پدیده های آب و هوایی (World Weather Attribution) در نتیجه تجزیه و تحلیل آماری به این نتیجه رسیدند که در گذشته چنین گرمایی معمولاً هر هزارسال یک بار اتفاق می افتد و اگر گرمایش جهانی نبود ، احتمال رخ دادن آن ۱۵۰ برابر می بود. فردریک اوتو از دانشگاه آکسفورد گفت: “این احتمال وجود دارد که امروز شاهد چنان گرمای شدید هوا باشیم که قبلاً فقط با گرم شدن بسیار بیشتر اقلیم  انتظار آنرا داشتیم .”

طبق پیش بینی سوکیو فیلیپ، متخصص موسسه هواشناسی سلطنتی هلند ، در آینده چنین گرماهایی در کره زمین که قبلاً این “غیرممکن” به نظر می رسید، بسیار بیشتر رخ خواهد داد. دانشمندان نتیجه گرفتند اگر درجه حرارت در این سیاره تا سال ۲۰۴۰ به طور متوسط ​​دو درجه افزایش یابد، هر پنج تا ده سال یک بار فاجعه های مشابه آنچه در دهکده لایتون کانادا اتفاق افتاده، رخ خواهد داد.

پیش از این دانشمندان دانشگاه موناش در ملبورن و دانشگاه شاندونگ در چین تخمین زده بودند که سالانه چندین میلیون نفر به دلیل گرم شدن کره زمین جان خود را از دست می دهند. آنها داده های ۴۳ کشور در تمام قاره ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که مردم ۰٫۵ بار کمتر در اثر سرماخوردگی می میرند و تعداد مرگ های ناشی از گرما ۰٫۲ درصد افزایش می یابد. بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از گرما، در اروپا و از سرما ،در کشورهای آفریقایی ثبت شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟