هشدار ارتش چین به آمریکا

  • انتشار: ۲۸ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 131807

وزارتخانه‌های دفاع و خارجه چین در بیانیه‌ای شدیداللحن تایید فروش جدید سلاح دولت بایدن به تایوان را محکوم کردند.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، این توافق به ارزش ۱۰۸ میلیون دلار و شامل قطعات خودروهای زرهی و کمک‌های تکنیکی است که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با آن موافقت کرده و قرار است به تایوان ارسال شود.

سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرد: پکن می‌خواهد که آمریکا سریعا از این طرح فروش سلاح به تایوان دست بکشد و عقب نشینی کند. در ضمن، طرف آمریکایی باید شخصا مسئولیت تضعیف روابط بین واشنگتن و پکن، ارتش‌های دو کشور و صلح و ثبات در تنگه تایوان را بپذیرد.

وی ادامه داد: ارتش آزادی بخش خلق چین برای دفاع از حق حاکمیت و یکپارچگی قلمروی خود اقدامات لازم را قطعا انجام می‌دهد و هرگونه تلاش مداخله جویانه و جدایی طلبی را خنثی خواهد کرد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز اظهارنظری مشابه داشت و افزود: تامین تسلیحاتی آمریکا برای تایوان، حق حاکمیت و منافع امنیتی چین را قویا تضعیف کرده و بر امنیت و ثبات تنگه تایوان و روابط بین واشنگتن و پکن اثر مخرب برجای می‌گذارد.

وی ادامه داد: چین به انجام اقدامات قاطع و قوی در دفاع از حق حاکمیت و منافع امنیتی خود ادامه خواهد داد.

پنتاگون روز جمعه اعلام کرد که وزارت امور خارجه ایالات متحده به این انتقال چراغ سبز نشان داده است. البته هنوز این طرح به تاییدیه کنگره نرسیده است.

آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا اعلام کرد، ارسال این قطعات برای تانک و خودروهای زرهی و همچنین سرویس‌های حمایت لجستیکی و تکنیکی از سوی مقاطعه کاران آمریکایی با هدف تقویت و گسترش عملیات مشترک ارتش تایوان با نیروهای آمریکایی و دیگر متحدان می‌شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با رد نگرانی‌های چین روز دوشنبه مدعی شد که ایالات متحده تعهدی قطعی در قبال تامین سلاح برای تایوان به منظور دفاع از خود دارد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون روابط تایوان، ما خدمات دفاعی لازم را در اختیار تایوان قرار می‌دهیم تا این جزیره را قادر به حفظ قابلیت دفاع شخصی کند. این کاری است که دولت‌های متوالی در واشنگتن انجام داده‌اند. این روند کاملا با سیاست چین واحد از سوی ما سازگار است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟