هشدار اتحادیه اروپا در مورد تهدیدهای امنیتی افغانستان

  • انتشار: ۱۷ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 122125

خبرگزاری رویترز نوشت که مسئول امور داخلی اتحادیه اروپا در حاشیه دیدار با وزیران اروپایی در لوکزامبورگ هشدار داد که اروپا باید تهدیدهای امنیتی ناشی از مهاجرت از افغانستان را جدی‌تر گیرد.

یِلوا یوهانسون به خبرنگاران گفت: برآورد من این است که سطح هشدار کنونی در مورد تهدید تروریستی افغانستان به اندازه کافی بالا نیست و باید اقدام بیشتری انجام دهیم.

وی افزود که اتحادیه اروپا در حال حاضر شاهد حرکت خیل انبوه افغان‌ها به سوی مرزهایش نیست و جهان مسئولیت اخلاقی دارد تا افغان‌های در معرض خطر را محافظت کند. با این حال یوهانسون بر ضرورت ثبت و بررسی تمامی افرادی که از افغانستان وارد این اتحادیه می‌شوند، تأکید کرد.

این مسئول اروپایی ضمن ابراز نگرانی از تجدید قوای القاعده در افغانستان، دلایل مهاجرت افغان‌ها از کشور را برشمرد و گفت: اوضاع در افغانستان بسیار وخیم و خطر فروپاشی اقتصادی، فاجعه انسانی و قحطی بسیار زیاد است. به گفته وی، پیش از آنکه طالبان افغانستان را به تصرف درآورد، میلیون‌ها پناهجوی افغانستانی در ایران، ترکیه و پاکستان زندگی می‌کردند.

آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهند که پانصد هزار تن از مردم کشور در ماه‌های اخیر در درون مرزهای افغانستان آواره شده‌اند و اگر نظام بهداشتی، آموزشی و اقتصاد کشور از کار افتد، بر تعداد آوارگان افزوده خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟