هزار راه نرفته طالبان (قسمت دوم)

  • انتشار: ۶ سنبله ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 119605

۵. نگاه طالبان به زنان همانند گذشته ابزاری است. آنان اجازه نمی دهند زنان به راحتی نفس بکشند. طالبان در جایی زنان را به کار می گیرند که بر اساس شریعت آنان، مردان نتوانند کار کنند همانند طبابت، تدریس برای زنان و … درس خواندن و تحصیل زنان هم به همین موارد خلاصه خواهد شد.
۶. طالبان کدورت و ناراحتی بزرگی از اقلیت ها دارند. آنان می کوشند پیشروی خود را در عرصه های مختلف ادامه داده و موجبات عقب نشینی اقلیت ها را فراهم کنند. تفسیر این بند بماند برای فهم افراد و یا شاید یک وقت دیگر.
۷. طالبان این روزها به گونه ای رفتار می کنند که گویا قصد دارند با کلیه کشورهای جهان روابط دوستانه ای داشته باشند اما در عمل روابط آن ها با برخی از کشورها ممکن نخواهد بود. با برخی دیگر از کشورها محدود خواهد بود.
۸. طالبان تلاش خواهند کرد تا افغانستان واقعی را تحقق ببخشند. افغانستان یعنی کشور افغانان و گسترش زبان پشتو و سیطره فرهنگ و آداب قبایل پشتون.
۹. در حکومت طالبان زبان فارسی و دیگر زبان های محلی خسارت بزرگی خواهند دید. محو زبان فارسی در دورنمای حکومت طالبان (اگر ادامه یابد) دور از ذهن نیست.
۱۰. طالبان بر خلاف شرایط فعلی همیشه روابط خوبی با امریکا و حتی شاید اسرائیل خواهد داشت. نشانه این روابط مصاحبه اخیر محمد نعیم با شبکه افق است. محمد نعیم علی رغم تلاش مجری برای توجه او به دشمنی و جنگ های امریکا و طالبان تاکید کرد که طالبان با هیچ کشوری مشکل ندارند و با همه جهان رابطه خواهند داشت. مساله مهم تر جواب زیرکانه محمد نعیم در ارتباط با سوال اخیر مجری در ارتباط با اسرائیل بود. او نامی از اسرائیل نبرد و فقط گفت به مردم فلسطین ظلم شده است … او زیرکانه از نام بردن اسرائیل دوری کرد.
۱۱. ارتباط طالبان با جهان بسته به شرایط طالبان دارد. باید دید کدام دیدگاه و کدام گروه قدرت را به دست دارند. آنان بر همین اساس با کشورهای جهان ارتباط خواهند داشت. در کلیت به نظر می رسد در آینده هندوستان، چین و روسیه خسارت دیدگان اصلی حاکمیت طالبان خواهند بود.
۱۲. طالبان از قبایل برخاسته اند و دیدگاه کاملا قبیله ای دارند. هر قبیله با توجه به موقعیت خود افکار، رسوم و عنعناتی دارد. تفاوت هایی اگر در بین طالبان وجود دارد بخشی از آن به این مساله بر می گردد. همین عامل البته موجب اختلاف در آنان می باشد و برای آنان مشکلاتی را ایجاد می کند.
۱۳. در منطقه تنها کشوری که از طالبان و شرایط افغانستان نفع می برد پاکستان است. پاکستان کلید طالبان است.
۱۴. شکست امریکا این روزها مطرح می شود و پیروزی چین و روسیه. نباید ساده انگارانه به این قضیه نگاه کرد. شاید بتوانیم بگوییم حضور امریکا در افغانستان کم نتیجه بود اما این حضور بی نتیجه نبود. به نظر می رسد امریکا در منطقه چیزهایی کاشته است که در آینده آن ها سبز و رشد کرده نتیجه می دهند. اگر واقعا طالبان به دامن چین و روسیه بغلطد، بله، آن زمان می توان گفت امریکا شکست خورده است ولی اگر در آینده امریکا نیات خود را در ارتباط با چین و روسیه به وسیله گروه های نیابتی اجرا کرد، آنگاه … این احتمال دور از ذهن نیست اما فقط گذشت زمان همه چیز را روشن می کند.
۱۵. آیا حکومت طالبان دوام خواهد کرد؟ در دراز مدت خیر. چند عامل اساسی مخل حکومت طالبان است، افکار قبیلوی، تعدد رهبران و تضادها و رقابت های قبایل، تحرکات اقلیت ها و عکس العمل کشورهای منطقه. حداقل اینست که کشور به سمت تجزیه به پیش خواهد رفت. اگر اقلیت ها آگاهانه و عاقلانه برنامه ریزی کنند تجزیه کشور دور از ذهن نیست. فرصت بسیار مناسبی برای تجزیه به دست آمده است.

حسین رهیاب (بلخی)

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟