هرماه سیصد نفر، سهم غیر نظامیان در کشته شدن

  • انتشار: ۲۹ میزان ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15986

 در گزارش تازه‌ای که از سوی دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) منتشر شده، آمده است که در ۹ ماه گذشته در درگیری ها حدود ۲۵۶۲ غیر نظامی در افغانستان کشته شده اند.

در این گزارش آمده است که آمار تلفات غیرنظامیان به دلیل افزایش جنگ های مسلحانه در حال افزایش است.
به همین تعداد غیرنظامی در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۵ نیز کشته و زخمی شده بودند که به گفته سازمان ملل این رقم بازتاب ‌دهنده‌ء شدت نبرد در دو سال گذشته است.
سازمان ملل از سال ۲۰۰۹ تا حال روند ثبت تلفات غیرنظامیان در افغانستان را آغاز کرده است که بر اساس این گزارش ها تلفات غیرنظامی در دو سال گذشته در بالاترین سطح قرار گرفته است.
این گزارش می افزاید که نبرد های جبهه ای بین نظامیان افغان و طالبان دلیل افزایش ۴۰ درصدی تلفات غیرنظامیان بوده است.
در این گزارش تاکید شده که بخش عمده قربانیان امسال کودکان بوده ‌اند، ۶۳۹ کودک کشته و ۱۸۲۲ کودک زخمی شده ‌اند که افزایش ۱۵ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می ‌دهد.
براساس این گزارش طالبان و دیگر گروه‌های جنگجو موجب ۶۱ درصد مجموع تلفات غیرنظامی در نه ما گذشته در افغانستان بوده‌ اند و حمله‌های انتحاری و دیگر فعالیت‌های آنها جان ۱۵۶۹ غیرنظامی را گرفته و ۳۵۷۴ غیرنظامی را زخمی کرده است.
گزارش همچنان گفته تلفاتی که در نتیجه اقدامات جنگی نیروهای دولتی افغانستان ایجاد شده، ۴۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
سازمان ملل گفته که اقدامات جنگی نیروهای دولتی افغانستان در این مدت جان ۶۲۳ غیرنظامی را گرفته و موجب زخمی شدن ۱۲۷۴ غیرنظامی دیگر شده است.
گزارش توضیح داده که قسمت عمده تلفات غیرنظامی در نتیجه اقدامات نیروهای دولتی مربوط به حملات هوایی این نیروها و متحدان بین‌المللی شان است.
در همین حال تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان در بیانیه‌ای گفته است: “افزایش نبردها در مناطق پر جمعیت بر همه طرف‌های درگیری این موضوع را الزامی می‌ سازد تا تمام تدابیر ویژه را برای آسیب نرساندن به غیرنظامیان اتخاذ کنند.”

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟