نی: طالبان از خبرنگاران زخمی انفجار در مزار شریف بازجویی کرده‌اند

  • انتشار: ۲۱ حوت ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 135717

دفتر حمایت‌کننده‌ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) می‌گوید که طالبان خبرنگارانی را که در انفجار دیروز در یک مرکز فرهنگی در شهر مزار شریف زخم‌ برداشتند، تحت بازجویی قرار داده‌اند.

خبرنگاران نیز می‌گویند که طالبان وسایل آنان را ضبط کرده‌اند.

نی با نشر اعلامیه‌ای این اقدام طالبان را خلاف ارزش‌های حقوق‌بشری خوانده و گفته است که این وضعیت به نوع فشار «مضاعف» بر خبرنگاران است.

در اعلامیه نی آمده است: «نهادهای امنیتی باید بدانند که استفسار و بازجویی عملی است که در قوانین کشور، براساس شرایط ویژه صورت‌ پذیر است. خبرنگاران نباید هم‌زمانی که قربانی‌اند، مظنون نیز شمرده شده و مورد استفسار قرار بگیرند. این‌عمل خلاف ارزش‌های حقوق بشری‌ست.»

نی با اشاره به این که مرکز تبیان در سال ۲۰۱۸ نیز هدف حمله مرگبار قرار گرفته بود که در آن هم تعدادی از خبرنگاران جان باخته بودند، گفته که مسئولان این مرکز فرهنگی «باید به جامعه رسانه‌ای افغانستان پاسخ دهند که آیا تدابیر امنیتی را در هماهنگی با نهادهای مرتبط در نظر گرفته بوده‌اند یا خیر»

در اعلامیه نی آمده است که «حوادث خون‌بار در دفاتر این مرکز برای جامعه‌ی خبرنگاری پرسش‌برانگیز است».

برخی از خبرنگارانی که در این رویداد زخم برداشته‌اند می‌گویند که طالبان وسایل کار آنان را با خود برده‌اند.آنان می‌گویند که با گذشت بیش از ۲۰ ساعت از وقوع انفجار، هنوز موفق نشدند که وسایل کار شان را به دست‌بیاورند.

به گفته‌ی خبرنگاران، طالبان کمره و سایر وسایل خبرنگاران به ریاست استخبارات خود برده‌اند.خبرنگاران با ابراز نگرانی از این وضعیت، از مسئولان امنیتی طالبان می‌خواهند که وسایل کارشان را هر چه وزدتر تحویل دهند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟