نیویورک تایمز: عدم دقت ارتش آمریکا در حملات هوایی جان هزاران غیرنظامی را گرفته‌است

  • انتشار: ۲۸ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: امنیت و حوادث
  • شناسه مطلب: 125343

روزنامه امریکایی نیوریاک تایمز در گزارشی نوشته‌است که حملات هوایی امریکا براساس اطلاعات «ناقص، هدف‌گیری عجولانه و نادقیق» در خاورمیانه از جمله افغانستان جان هزاران غیرنظامی عمدتا کودکان را گرفته‌است.

در این گزارش که دیروز (شنبه، ۲۷ قوس) منتشر شد، آمده‌است که «در سال‌هایی که چکمه‌های امریکایی روی زمین جای خود را به جنگ حملات هوایی در عراق، سوریه و افغانستان داد، ارتش ایالات متحده یک وعده اصلی داده بود: بمب‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین دقیق دشمنان را می‌کشند و در عین حال خطرات را برای غیرنظامیان به حداقل می‌رسانند».

به نوشته نیویارک تایمز، اما تحقیقات اخیر این رسانه این وعده را زیر سوال برده‌است.

در ماه سپتامبر، تایمز گزارش داد که یک حمله هواپیمای بدون سرنشین در کابل که مقامات امریکایی گفتند که یک وسیله نقلیه مملو از بمب را منهدم کرده‌است، در عوض ۱۰ عضو یک خانواده را کشته‌است.

همچنین ماه گذشته، تایمز گزارش داد که ده‌ها غیرنظامی در بمب‌گذاری سال ۲۰۱۹ در سوریه کشته شده‌اند که ارتش امریکا آن را از دید عموم پنهان کرده بود.

نیویارک تایمز نوشته است که با استفاده از بیش از ۱۳۰۰ سند از آرشیو مخفی پنتاگون، تحقیقات نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۴، جنگ هوایی امریکا با اطلاعات عمیق ناقص، هدف‌گیری عجولانه و نادقیق و کشته‌شدن هزاران غیرنظامی که بسیاری از آنها کودک هستند، مواجه بوده است.

روزنامه تایمز علاوه بر بررسی ارزیابی‌های خود ارتش از گزارش‌های تلفات غیرنظامیان که از طریق درخواست‌های آزادی اطلاعات و شکایت‌ها علیه وزارت دفاع و فرماندهی مرکزی ایالات متحده به دست آمده بود، از نزدیک به ۱۰۰ محل تلفات در عراق، سوریه و افغانستان بازدید و با تعداد زیادی از ساکنان بازمانده مصاحبه کرده‌است.

بر اساس آمار ارتش امریکا، ۱۴۱۷ غیرنظامی در حملات هوایی در عملیات علیه داعش در عراق و سوریه کشته شده‌اند. از سال ۲۰۱۸ در افغانستان، عملیات هوایی ایالات متحده حداقل ۱۸۸ غیرنظامی را کشته است. اما تایمز دریافته‌است که تلفات غیرنظامیان به طور قابل توجهی بیشتر بوده است.

در گزارش نیویارک تایمز آمده‌است که نیروهای عملیات ویژه امریکا به سه «منطقه صحنه سازی» داعش حمله کردند و مطمئن بودند که تعداد زیادی از جنگجویان داعش را می‌کشند. یک تحقیق نظامی به این نتیجه رسید که هفت تا ۲۴ غیرنظامی که «با جنگجویان مخلوط شده اند» ممکن است جان باخته باشند. اما، تایمز دریافت، ساختمان‌های مورد هدف خانه‌هایی بودند که خانواده‌ها در آن پناه گرفته بودند. بیش از ۱۲۰ غیرنظامی کشته شدند. طبق اطلاعات، این حمله در حلب سوریه انجام شده‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟