نگرانی نهاد های مدنی از نشست دوحه درباره افغانستان؛((طالبان اصلاح طلب نیستند))

  • انتشار: ۱۱ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 136740

حدود ۳۰ نهاد مدنی و حامی حقوق زنان در افغانستان با فرستادن نامه‌ای به شرکت کنندگان اجلاس دوحه، نگرانی شان را از برگزاری این نشست در پشت درهای بسته ابراز کرده و خواسته‌های خود را مطرح ساخته اند.

انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد امروز و فردا (اول و دوم ماه می) میزبان نشستی در باره افغانستان در دوحه است.

همزمان با برگزاری این نشست حدود ۳۰ نهاد مدنی و سازمان حامی حقوق زنان در نامه‌ای تحت عنوان «با من صحبت کن، نه در مورد من» به سازمان ملل متحد و شرکت کنندگان این نشست، نگرانی شان را در باره برگزاری این نشست در پشت درهای بسته و بدون حضور نمایندگان زنان افغانستان ابراز کرده اند.

در بخشی از این نامه آمده است: «ما به ویژه نگران چشم‌انداز این نشست هستیم که [مبادا] دری را به روی به رسمیت شناختن بین‌المللی رژیم طالبان در آینده باز کند.»

این نهادهای مدنی و زنان در این نامه با اشاره به محدودیت‌ها در برابر زنان در افغانستان گفته اند که طالبان با محروم کردن زنان و دختران از حقوق بشری شان به تنها رژیمی در جهان مبدل شده اند که از «آپارتاید جنسیتی» حمایت می‌کنند.

این نامه توسط سازمان‌های چون «گروه هماهنگی عدالت انتقالی»، «ائتلاف زنان افغان برای تغییر»، «انقلاب زنان افغانستان»، «جنبش اصلی زنان مقتدر افغانستان»، «جنبش زنان عدالتخواه افغانستان»، «خانه صلح افغانستان»، «حرکت خودجوش زنان مبارز افغانستان» و چندین سازمان دیگر امضا شده است.

در این نامه آمده است که تجربه گذشته نشان داده است که تسلیم شدن به خواسته‌های چنین رژیم‌هایی از طریق سازش در مورد حقوق بشر، تنها باعث تقویت قدرت آنها و طولانی شدن رنج مردم افغانستان می‌شود.

در نامه تاکید شده است که «طالبان اصلاح طلب نیستند. ما هر گونه تلاش برای عادی سازی روابط دیپلوماتیک با طالبان را رد و محکوم می‌کنیم.»

به نقل از دویچه وله، در این نامه تصریح شده است که سازمان ملل متحد باید تضمین کند که وظیفه‌اش را برای تضمین رعایت و حمایت از حقوق بشری همه افغانستانی ها، به ویژه زنان و دختران، انجام می‌دهد.

در بخش دیگر این نامه آمده است: «ما از سازمان ملل می‌خواهیم که فوراً همه طرح‌ها را لغو کند، حتی اگر این طرح‌ها «گام‌های کوچک» برای به رسمیت شناختن رژیم نامشروع باشد.»

این فعالان مدنی و زنان به این باور اند که تحریم‌های هماهنگ بین‌المللی بر رهبران و مقام‌های طالبان از جمله تمدید ممنوعیت سفر، مسدود شدن دارایی‌های متعلق به رهبران طالبان و ثبت مجدد نام‌های مقام‌های ارشد طالبان در فهرست تحریم‌های سازمان ملل، گام‌های ضروری برای تضمین حمایت از حقوق بشری مردم است.

اجلاس دو روزه دوحه به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد با حضور نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان برگزار می‌شود.

پیش از این شورای امنیت ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای خواستار لغو محدودیت کار زنان افغانستانی از سوی طالبان شد. اما طالبان هیچ اعتنایی نکردند و گفتند که این ممنوعیت یک «مسئله اجتماعی داخلی» است و تاثیری بر دیگر کشورها ندارد.

سازمان ملل متحد از طالبان برای شرکت در این اجلاس دعوت نکرده است. در آستانه نشست دوحه فعالان مدنی و زنان در کابل، پاکستان و چند کشور اروپایی تظاهراتی در اعتراض به احتمال گفتگو درباره به رسمیت شناختن اداره طالبان در دوحه راه اندازی کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟