نگرانی روسیه از انتقال و حمایت از داعش توسط هلیکوپترهای ناشناس در افغانستان

  • انتشار: ۲۴ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 26357

‎ضمير كابلوف: روسيه از انتقال افراد داعش توسط هلیکوپترهای ناشناس و رساندن سلاح و مهمات به آنها در افغانستان نگران است 

‎ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان در مصاحبه اختصاصي با “افغانستان.رو” تاكيد كرد: مسکو منتظر واکنش آمریکا و کشورهای غرب در مورد گزارش های منتشر شده مبنی بر حمایت «هواپیماهای ناشناس» از گروه تروریستی داعش در افغانستان است و مسكو نگران اين مساله است.

‎نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان افزود: پارلمان افغانستان نیز مانند روسیه در مورد پرواز هلیکوپترهای ناشناس در مناطق مختلف کشور نگران است.

‎کابلوف همچنین بیانیه‌ ”ظاهر قدیر، معاون پارلمان افغانستان“ را یادآور شد، و گفت: نمایندگان خود پارلمان افغانستان صریح می گویند که هلیکوپترهای نظامی ناشناس متعلق به آمریکایی هاست.

‎نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان در ادامه گفت: گزارش های منتشر شده مبنی بر انتقال افراد مسلح شاخه افغانستان گروه داعش توسط هلیکوپترهای ناشناس و رساندن سلاح و مهمات به آنها برای ما بسیار ناراحت کننده است.

‎وی خاطرنشان کرد که طرف روسی از موضع معاون پارلمان افغانستان در این مورد حمایت می کند و نگرانی این عضو پارلمان را در مورد پرواز هلیکوپترهای ناشناس کاملا موجه می داند.

‎کابلوف در ادامه گفت: موضوع پرواز هلیکوپترهای ناشناس در حریم هوایی افغانستان توسط دیپلمات های روسی در یکی از جلسات شورای امنیت سازمان ملل مطرح شده و مسکو از ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) انتظار دارد تا یک گزارش جامع را در این مورد تهیه کند.

‎نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان با انتقاد از سکوت آمریکا و کشورهای غربی در مورد پشتیبانی هلیکوپترهای ناشناس به داعش گفت: ما از متحدان ناتو که در حقیقت در کنترول حریم هوایی افغانستان دخیل هستند می خواهیم تا در این مورد توضیح دهند.

‎ وی گفت: ما به این باور هستیم که شاهدان عینی پرواز هلیکوپترهای ناشناس تهدید می شوند تا در این مورد سکوت اختیار کنند و حاضر نشوند تا در این مورد شهادت بدهند.

‎این گفته ها در حالی مطرح می شود که چندی قبل، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری گفت: مسکو اطلاعات تازه در اختیار دارد که هلی‌کوپترهای ناشناس افراد مسلح شاخه افغانستان گروه داعش را انتقال می‌دهد و علاوه بر این، در شرق افغانستان به آنها سلاح و مهمات رسانده می‌شود.

‎سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به تصرف منطقه استراتژیک توره بوره در ولایت ننگرهار توسط داعش، گفت بود: براساس گزارش‌ها پیش از سقوط توره بوره، ۵۰ تندرو اسلام‌گرا توسط هلی‌کوپترهای ناشناس برای تقویت داعش به ننگرهار آورده شدند. به گفته او یک کانتینر مملو از اسلحه و مهمات نیز به آنجا منتقل شد و در اختیار داعش قرار گرفت.

‎وزارت دفاع افغانستان نیز با انتشار بیانیه ای گفت: هیچ مدرکی وجود ندارد که ادعای وزارت خارجه روسیه را در مورد “کمک رساندن هلی‌کوپترهای ناشناس به داعش در افغانستان” تایید کند.

‎محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته بود: در گذشته همچنین ادعاهای مطرح شده، اما تحقیقات دولت افغانستان نشان داده که این موضوع در حد شایعات است و واقعیت ندارد.

‎آقای رادمنش گفت بهتر است دولت روسیه مدارک و اسناد خود را در این مورد به دولت افغانستان ارائه کند. ‎او گفت احتمالا دولت روسیه هم براساس گفته‌های بعضی “گروه‌ها و دستگاه‌هایی که این شایعات را پخش کرده‌اند”، این اظهارات را مطرح کرده است. ‎در همین حال، اعضای پارلمان افغانستان نیز مانند روسیه در مورد پرواز هلیکوپترهای ناشناس بر فراز افغانستان نگران اند.

‎ظاهر قدیر نماینده مردم ننگرهار چندی قبل مدعی شده بود که در درگیری بین داعش و طالبان در ولسوالی چپرهار این ولایت، نیروهای ویژه آمریکایی به کمک داعش آمدند و طالبان را شبه نظامیان بمباران کردند.

‎این نماینده مردم ننگرهار در مجلس اعلام کرد که نظامیان ویژه آمریکایی با استفاده از هواپیماهای جنگی به کمک داعش شتافتند و آنان را از محاصره طالبان نجات دادند.

‎قدیر گفته بود: شمار زیادی از افراد داعش در منطقه «مسجد سفید» در ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار در محاصره طالبان قرار گرفتند و طالبان درصدد نابودی آنان بودند که نظامیان آمریکائی مانع این کار شدند. ‎به گفته معاون پارلمان افغانستان : با آغاز درگیری طالبان و داعش هواپیماهای آمریکایی و نیروی ویژه آنان در منطقه به پرواز درآمدند و طالبان را مورد هدف حملات هوایی قرار دادند و داعشی های محاصره شده را نجات دادند.

نظرات(۲ دیدگاه)

نظر شما چیست؟