نوزدهمین روز درگیری‌های نظامی روسیه در اوکراین

  • انتشار: ۲۳ حوت ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 128670

درگیری‌های نظامی ارتش روسیه در شرق اوکراین وارد روز نوزدهم شد و این در حالی است که روزنامه آمریکایی فایننشال‌تایمز مدعی شده روسیه از چین درخواست تجهیزات نظامی کرده است؛ اما سخنگوی سفارت چین در واشنگتن با بیان این‌که اولویت این کشور جلوگیری از خارج شدن اوضاع متشنج در اوکراین از کنترل است، تأکید کرد هرگز نشنیده است مسکو از پکن برای جنگ اوکراین درخواست کمک نظامی کرده باشد.

روسیه اعلام کرده است حمله به شرق اوکراین با هدف غیرنظامی کردن دونباس و دور کردن تهدیدات نظامی آمریکا و ناتو از مرز‌های روسیه و به درخواست رؤسای‌جمهور دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین انجام شده است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه به آمریکا در مورد پیامد‌های احتمالی انتقال تسلیحات به اوکراین هشدار داده و گفته است کاروان‌هایی با تسلیحات خارجی «هدف‌های قانونی» خواهند بود.

آمریکا و غرب که خود با دادن وعده‌هایی به اوکراین مبنی بر عضویت اوکراین در پیمان ناتو، نیرو‌های نظامی‌شان را در اروپای شرقی و تا نزدیکی مرز‌های روسیه آورده و اقدام به تحریک مسکو کرده‌اند، از آغاز درگیری‌های روسیه در اوکراین تحریم‌های گسترده‌ای علیه مقامات و مؤسسات روسی وضع کرده‌اند. وزیر امور خارجه تایوان اعلام کرده است که موضع آمریکا نسبت به تحولات اوکراین نگران‌کننده است و زنگ خطری برای آینده این جزیره به حساب می‌آید.

این در حالی است که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دلیل تورم روزافزون در این کشور را تحریم‌های روسیه و شرایط اوکراین عنوان کرد و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه گذشته اذعان کرده که اتحادیه اروپا به حداکثر ظرفیت خود برای اعمال تحریم‌های مالی علیه روسیه رسیده است.

اما «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اقدامات اخیر کشور‌های غربی گفته است: «در نهایت روسیه پس از غلبه بر مشکلات ناشی از تحریم‌های غیرقانونی غرب، قوی‌تر و مستقل‌تر ظاهر خواهد شد. روسیه کشوری نیست که بتواند حاکمیت خود را برای نوعی سود اقتصادی کوتاه مدت به خطر بیندازد.»

وزرای کشاورزی گروه ۷ نگرانی خود را در مورد تأثیرات جنگ بر امنیت غذایی ابراز کردند. پایگاه «اوپن دموکراسی» نیز مهمترین هدف کشور‌ها از جنگ آفرینی را افزایش فروش سلاح دانسته است. روابط مسکو و کی‌یف که پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه دچار تنش شده بود با مداخلات آمریکا و هم‌پیمانانش به درگیری نظامی ختم شد.

خروج ۵ هزار ۵۰۰ اوکراینی از طریق کریدور‌های بشردوستانه – ۲۳/۱۲/۱۴۰۰ ۰۰:۱۵

الجزیره نوشت، معاون نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد: ۵ هزار ۵۰۰ نفر توانستند از طریق کریدور‌های بشردوستانه خارج شوند.

خروج ۳ هزار نرفر از کی‌یف – ۲۳/۱۲/۱۴۰۰ ۰۰:۴۰

فرماندار منطقه کی‌یف اعلام کرد: امروز موفق شدیم حدود ۳ هزار نفر را از کی‌یف خارج کنیم.

اتمام مواد غذایی در خرسون – ۲۳/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱:۱۰

خبرگزاری اوکراین به نقل از شهردار شهر «خرسون» در جنوب اوکراین مدعی شد، غذا، دارو و سوخت در حال اتمام است و هیچ کریدور بشردوستانه‌ای وجود ندارد.

زلنسکی: پیروز خواهیم شد، زیرا ما به عنوان اوکراینی می‌توانیم از یکدیگر دفاع کنیم – ۲۳/۱۲/۱۴۰۰ ۰۲:۰۰

به گزارش الجزیره، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد:

  • پیروز خواهیم شد، زیرا ما به عنوان اوکراینی می‌توانیم از یکدیگر دفاع کنیم.
  • ما از این روز‌های سیاه عبور خواهیم کرد و مانند کسانی که به ما حمله کردند نخواهیم بود.
  • ما از نظر سیاسی و نظامی از خود حمایت بین‌المللی احساس می‌کنیم و هر روز از طریق ویدئو با دولت روسیه صحبت می‌کنیم.
  • هدف از گفت‌وگوی اوکراین و روسیه تشکیل جلسه بین رؤسای‌جمهور دو کشور است و باید به نتیجه برسیم.
  • اوکراینی‌ها باید بتوانند نظر خود را بیان کنند تا بتوان آن‌ها را شنید.
  • بیش از ۱۰۰ هزار شهروند از طریق ۱۰ کریدور امن تخلیه شدند.
  • سربازان روسی کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه را بمباران کردند.
  • این سخت‌ترین آزمونی است که ما به عنوان مردم از آن عبور می‌کنیم و باید استقامت کنیم و در قلب یکی باشیم.

خرابکاری شبه‌نظامیان در کارخانه‌ای در دونتسک در حین عقب‌نشینی – ۲۳/۱۲/۱۴۰۰ ۰۳:۰۰

به گزارش ریانووستی، یک منبع در وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، شبه‌نظامیان گردان‌های ملی اوکراین در حال عقب‌نشینی در ۱۳ مارس، در «کارخانه کک آودیوکا» در منطقه «دونتسک» دست به خرابکاری زدند، که به موجب آن آتش‌سوزی روی داد و دود سمی به شهرک‌های مجاور سرایت کرد.

تصاویر ماهواره‌ای خانه‌های در حال سوختن در ماریوپل – ۲۳/۱۲/۱۴۰۰ ۰۳:۳۰

دور بعدی مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین امروز برگزار می شود – ۲۳/۱۲/۱۴۰۰ ۰۴:۳۰

مقامات اوکراینی از برگزاری دور بعدی مذاکرات صلح میان مقامات مسکو و کی یف در صبح روز دوشنبه خبر دادند. این دور از مذاکرات قرار است به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود.

برخی مقامات اوکراینی می گویند قرار است در این دور از مذاکرات بر لزوم دیدار مستقیم دو رییس جمهور روسیه و اوکراین برای حل و فصل اختلافات تاکید بیشتری شود.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین در پیام ویدئویی روز گذشته خود اعلام کرد: هیئت ما در این دور از مذاکرات صلح وظیفه روشنی دارد و آن چیزی نیست جز تضمین همه کارها برای دیدار میان روسای جمهور دو کشور.

هشدار زلنسکی در خصوص عواقب عدم ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین – ۲۳/۱۲/۱۴۰۰ ۰۶:۰۰

خبرگزاری فرانسه گزارش داد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین ضمن در خواست ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین گفت در غیر این صورت راکت‌های روسیه، ناتو را هدف قرار خواهند داد.

تحریم های جدید استرالیا علیه روسیه – ۲۳/۱۲/۱۴۰۰ ۰۶:۱۵

دولت استرالیا اعلام کرد تحریم های جدیدی را علیه ۳۳ شخصیت روسی شامل تجار و اعضای خانواده آنها اعمال کرده است. مدیر عامل گازپروم، غول گازی روسیه در میان تحریم شدگان قرار دارد.

آمریکا: روسیه علاوه بر کمکهای نظامی خواستار حمایتهای اقتصادی از چین است – ۲۳/۱۲/۱۴۰۰ ۰۷:۳۰

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود روز گذشته اعلام کرد از زمان آغاز درگیری های نظامی میان روسیه و اوکراین، مسکو بارها خواستار حمایتهای اقتصادی در کنار کمکهای نظامی از مقامات پکن شده است.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در آمریکا در پاسخ به این سوال خبرگزاری سی ان ان مبنی بر اینکه آیا تا به حال مسکو از پکن درخواست کمک نظامی و اقتصادی کرده گفت: من تا امروز چیزی در این مورد نشنیده ام.

روسیه: درخواستی برای لغو تحریم‌ها نداریم – ۲۳/۱۲/۱۴۰۰ ۰۸:۳۰

معاون وزیر خارجه روسیه گفته است که مسکو درخواست لغو تحریم‌های غرب را نخواهد داشت، چون فشار‌های غرب باعث تغییر مسیر ما نمی‌شود.

به گفته معاون وزیر امور خارجه روسیه، واشنگتن و اتحادیه اروپا «بسیار تلاش کرده‌اند» تا حد امکان تحریم‌ها را علیه روسیه به‌عنوان وسیله‌ای برای معکوس کردن مسیر کرملین اعمال کنند، «تا ما را مجبور کنند تصمیم‌های گرفته شده را تغییر دهیم، اما هیچ چیزی از این تحریم‌ها حاصل نمی‌شود.»

این دیپلمات ارشد روسی خاطرنشان کرد که روسیه «خواهان لغو این تحریم‌ها نخواهد شد»، زیرا دستورات علیه ملت ما غیرقانونی است و علاوه بر این، تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای اعمال فشار غرب کارایی ندارند. ورشینین گفت: «ما درخواستی برای لغو این تحریم‌ها نخواهیم داشت. ما به سادگی با تکیه بر دوستان و همفکرانی که داریم، اقتصاد خود و توانایی خود را برای توسعه مستقل دنبال خواهیم کرد.»

کرملین: امروز دور جدید مذاکرات با اوکراین از طریق ویدیو کنفرانس برگزار می‌شود – ۲۳/۱۲/۱۴۰۰ ۰۸:۳۰

به گزارش کانال تلگرامی خبرگزاری یونیوز، کرملین اعلام کرد: امروز دور جدید مذاکرات با اوکراین از طریق ویدیو کنفرانس برگزار می‌شود.

روسیاالیوم: بازگشت برخی از پناهندگان اوکراینی به مناطق خود – ۲۳/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۲۰

تردد گسترده پناهندگان اوکراینی در مرز‌های این کشور با روسیه در حالیست که برخی از آن‌ها تصمیم گرفته اند به مناطق خود که از دست نیرو‌های اوکراینی آزاد شده است بازگردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیاالیوم، مرز‌های روسیه و اوکراین شاهد تردد غیرنظامیان فراری از دست گروه‌های ملی‌گرای افراطی از گذرگاه‌هایی است که نیرو‌های روسیه ایجاد کرده اند. این در حالیست که برخی از آن‌ها تصمیم گرفته اند به مناطق خود که از آنجا فرار کرده اند بازگردند.

درگیری شدید بین نیرو‌های اوکراینی و روس در ماریوپول – ۲۳/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۳۰

شبکه تلویزیونی راشاتودی گزارش داد تصاویر پهپادی نشان دهنده درگیری‌های شدید زمینی بین نیرو‌های روس و اوکراینی در شهر ماریوپوپل است.

بر اساس برخی گزارش ها، برخی نیرو‌های روس در تلاش برای تحت کنترل در آوردن منطقه، این شهر را از چندین سمت تحت محاصره خود در آورده اند.

موفق‌ترین عملیات توسط ارتش دونتسک در شهر سارتانا در نزدیکی ماریوپول انجام شد و بخش‌های گسترده‌ای اکنون تحت کنترل این ارتش در آمده است.

وزارت دفاع روسیه: ۱۸۰ مزدور در غرب اوکراین کشته شدند – ۲۳/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۳۰

وزارت دفاع روسیه از کشته شدن ۱۸۰ مزدور بیگانه در حمله به یک مرکز آموزشی آن‌ها در غرب اوکراین و انهدام تعداد زیادی از خودرو‌ها و جنگ‌افزار‌های ارتش این کشور خبر داد.وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در این گلوله باران، یک انبار تسلیحات ساخت غرب در این مرکز آموزشی منهدم شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیاالیوم، ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: نیرو‌های ما امروز با استفاده از سلاح‌های دوربرد بسیار دقیق مرکز یاووروسکی برای آموزش نیرو‌های مسلح اوکراین را در غرب این کشور هدف قرار دادند.

کشته شدن خبرنگار آمریکایی در اوکراین – ۲۳/۱۲/۱۴۰۰ ۱۰:۲۰

شبکه تلویزیونی آر تی گزارش داد برنت رینو خبرنگار و مستند ساز آمریکایی در شهر ایرپین در نزدیکی کییف (پایتخت اوکراین) کشته شده است.

بر اساس این گزارش، گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد او در حالی که در حال فیلم گرفتن از روند تخلیه غیرنظامیان از شهر ایرپین بود، هدف اصابت گلوله قرار گرفت. پلیس محلی اذعا کرد او خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز بود و این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد او از سال ۲۰۱۵ دیگر برای این روزنامه آمریکایی کار نمی‌کرد.

انهدام ۳ هزار و ۹۲۰ مرکز نظامی در اوکراین از آغاز عملیات روسیه – ۲۳/۱۲/۱۴۰۰ ۱۱:۰۰

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ۳ هزار و ۹۲۰ تأسیسات زیربنایی نظامی در اوکراین از آغاز عملیات ویژه منهدم شده است.
وزارت دفاع روسیه افزود: نیرو‌های ما طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ کیلومتر پیشروی کرده اند و به عملیات خود در اوکراین ادامه می‌دهند.

گلوله باران شرکت فناوری هوافضا در کی‌یف توسط روسیه – ۲۳/۱۲/۱۴۰۰ ۱۱:۰۰

مقامات اوکراین  اعلام کردند نیرو‌های روسیه کارخانه آنتونوف ـ شرکت فناوری هوافضا و صنایع جنگ‌افزاری اوکراین- را در کی‌یف گلوله باران کرده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟