نوآوری‌های انسانی که با الهام از عنکبوت ساخته شدند + تصاویر

  • انتشار: ۱۳ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 125970

ممکن است عنکبوت‌ها موجوداتی ترسناک و چندش آور به نظر برسند، اما تقریبا می‌توانیم آن‌ها ردپای آن‌ها را در زندگی خودمان پیدا کنیم. این موجودات ترسناک حتی الهام بخش تعداد زیادی از نوآوری‌های بشری هستند.

برخی از عنکبوت‌ها بزرگ و برخی کشنده هستند که باعث می‌شود اکثر ما تمایلی به دیدن آن‌ها نداشته باشیم. با این حال این موجودات ترسناک و هشت پا به نحوی جای خود را در زندگی ماه باز کرده اند. در ادامه با چند مورد ازنوآوری‌های بشری که با الهام از عنکبوت‌ها ساخته شده اند و به نوعی به آن‌ها مدیون هستیم، آشنا می‌شوید.

نوار جراحی که به سطوح مرطوب می‌چسبد

این احتمال وجود دارد که در مقطعی از زندگی خود برای تمیز نگه داشتن زخم در حال ترمیم به یک باند، بخیه، یا گاز و نوار پزشکی نیاز داشته باشید؛ بنابراین می‌دانید تعویض پیوسته آن‌ها چقدر می‌تواند آزار دهنده باشد؛ اما اختراعی که با الهام از عنکبوت‌ها ساخته شده می‌تواند این مشکل را حل کند. دانشمندان MIT در حال تکمیل ساخت یک نوار جراحی هستند که می‌تواند با استفاده از آب به همان روشی که تار عنکبوت آب را جذب می‌کند، به زخم‌ها بچسبد و در عرض چند ثانیه آن را ببندد. این اختراع پیوند فوق العاده قوی ایجاد می‌کند و با موفقیت روی پوست و ریه خوک آزمایش شده است.

ساخت زره با استفاده از ابریشم عنکبوت

کولار، بافتی است که با الهام از ابریشم عنکبوت ساخته شده است. کولار پلیمر سبک و بسیار قوی است که از آن در موارد مختلفی مثل بادبان‌های قایق، تایر دوچرخه و حتی زره بدن استفاده می‌شود. نسبت استحکام به وزن این الیاف بسیار زیاد است و به این ترتیب با وزن یکسان، ۵ برابر فولاد استحکام دارد. کولار می‌تواند یک گلوله کالیبر ۲۲ را متوقف و از عبور آن جلوگیری کند.

اما ماده جدیدی به نام ابریشم اژد‌ها نیز وجود دارد که در واقع ابریشم تولید شده توسط عنکبوت‌های نفیلا است. تنها ۴ لایه از این بافت می‌تواند گلوله کالیبر ۲۲ را متوقف کند. ارتش آمریکا در تولید این محصول سرمایه گذاری کرده و انتظار می‌رود در آینده از آن به طور گسترده استفاده کند.

الهام از عنکبوت ها در زمینه‌های پزشکی

دنیای پزشکی نیز از ویژگی‌های عنکبوت استفاده کرده است. محققان در دانشگاه‌های Tamkang و Yang-Ming در تایوان، در حال طراحی لنز‌های کوچکی هستند که می‌تواند برای تصویربرداری از داخل بدن انسان استفاده شود. این لنز‌ها به قدری کوچک هستند که از نظر اندازه تقریبا می‌توان آن را با اندازه گلبول قرمز مقایسه کرد؛ بنابراین آن‌ها تقریبا می‌توانند به هر جایی از بدن که خون در جریان است بروند. دانشمندان این کار را با استفاده از «ابریشم دراگلاین» عنکبوت‌ها انجام دادند. این لنز‌ها قادر به تصویربرداری در مقیاس نانو هستند و می‌توانند انقلابی در زمینه تحقیقات پزشکی باشند.

الهام از عنکبوت برای ساخت ربات‌های کارآمدتر

حتی اگر خزیدن عنکبوت‌ها باعث ایجاد وحشت در شما شود، باید بپذیرید که این شکل از حرکت بی نظیر است و به عنکبوت‌ها اجازه می‌دهد کار‌های بسیار قابل توجهی انجام دهند. محققان با تقلید از پا‌های عنکبوت، اندام‌ها و مفاصلی را ایجاد کرده اند که امکان عملکرد را بیشتر می‌کند و اجزای مورد نیاز برای ساخت ربات‌ها را کاهش می‌دهد. نتیجه این فناوری می‌تواند به ساخت ربات‌هایی با قطعات بسیار سبک‌تر و کوچک‌تر با قابلیت تحرک بیشتر ختم شود. فناوری که می‌تواند به عنوان یک جهش واقعی در زمینه رباتیک تلقی شود.

تبدیل شدن به مرد عنکبوتی در دنیای واقعی

حتما شما هم بعد از دیدن مجموعه فیلم‌های مرد عنکبوتی به این موضوع فکر کرده اید که کاش بتوانید از طریق دستان خود تار عنکبوت پرتاب کنید. اما یک نفر تلاش کرده که این رویا را در واقعیت عملی کند. یک مهندس مکانیک و یوتیوبر از آفریقای جنوبی چندین نوع پرتاب کننده تار عنکبوت ساخته است. این وسایل که اصطلاحا وب شوتر (Web Shooter) نامیده می‌شوند، از سیلندر‌های فلزی و کابل‌های بلندی استفاده می‌کند که روی آن‌ها قلاب تعبیه شده است.

سم عکنبوت جایگزینی برای مُسکن

مُسکن‌های مختلف می‌توانند عوارض جانبی زیادی داشته باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به اعتیاد اشاره کرد. به همین دلیل جستجو به دنبال یک محصول طبیعی و جایگزین نیازی جدی محسوب می‌شود. در دانشگاه کوئینزلند، محققان مولکول‌هایی را در زهر نوع خاصی از عنکبوت یافته‌اند که می‌تواند به پروتئین‌های کوچکی تبدیل شود که به سلول‌های گیرنده درد می‌چسبند. تاکنون، هیچ عارضه جانبی هم برای این محصول ثبت نشده است.

تار‌هایی که می‌توانند ناجی پرندگان شوند

پرندگان قابلیت بینایی منحصر به فردی دارند و می‌توانند نور فرابنفش را ببینند. شاید شما هم دیده باشید که پرندگان به شیشه‌های ساختمان‌های بلند برخورد می‌کنند و احتمالا پس از این برخورد جانشان را هم از دست می‌دهند. محققان کشف کرده اند که تار عنکبوت نور ماوراء بنفش را منعکس می‌کند که باعث می‌شود برای پرندگان قابل رویت باشد و به سمت آن نروند. این کشف الهام بخش یک شرکت شیشه‌ سازی آلمانی شد تا شیشه‌ای به نام Orinlux را بسازند. بنا بر گزارش ها، ساختمان‌هایی که از این نوع شیشه با رشته‌های بازتابنده اشعه ماوراء بنفش استفاده می‌کنند، پرنده کمتری به آن‌ها برخورد کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟