نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان: طالبان کشور را به بحران عمیق فرو برده‌اند

  • انتشار: ۲۴ اسد ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 132321

نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان که تاکنون در اختیار دیپلمات‌های حکومت پیشین هستند، در سالگرد تصرف کابل توسط طالبان گفته است که این گروه کشور را به بحران عمیق سیاسی، انسانی، اقتصادی، حقوق بشری و امنیتی فرو برده‌ است.

در بیانیه‌ی این نمایندگی‌ها که امروز (دوشنبه، ۲۴ اسد) منتشر شده، آمده است که طالبان یک شبه، تمامی دستاورد‌هایی را که از سال ۲۰۰۱ به بعد به دست آمده بود، از بین بردند.

نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان گفته که طالبان مردم افغانستان را از خدمات اولیه محروم کرده و شهروندان کشور با نقض شدید حقوق بشری، فقر، سرکوب و ترس مواجه هستند.

در بیانیه‌ی این نمایندگی‌ها آمده است که علی‌رغم ماهیت خشونت‌آمیز و غیرمشروع تسلط طالبان بر کشور، به این گروه فرصت داده شد تا به تعهدات‌شان در رابطه به حقوق اساسی مردم افغانستان، به خصوص حقوق زنان و دختران، ایجاد حکومت فراگیر و انتخابی و همچنین به مکلفیت‌های خود عمل کنند.

نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان افزوده‌اند که تعداد زیادی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی سیاست گفت‌وگو و تعامل را با طالبان با این امید که چنین تعاملی بر رویکرد این گروه در قبال انتظارات مردم تأثیر مثبت بگذارد، اتخاذ کرده‌اند؛ اما طی یک سال گذشته، طالبان در عملی‌کردن تمامی تعهدات‌شان به گونه مشهود ناکام شده‌اند.

در بخشی از بیانیه‌ی نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان آمده است که با تسلط مجدد طالبان، چندین گروه تروریستی و افراطی شناخته شده بین‌المللی و منطقه‌ای دوباره در افغانستان حضور یافته‌اند.

این نمایندگی‌ها گفته‌اند که کشته‌شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل، به اثبات رسانید که طالبان میزبان و پناه دهنده گروه‌های تروریستی هستند.

نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان گفته‌اند که با توجه به عدم تمایل و ناتوانی طالبان در انجام تعهدات‌شان و وخامت اوضاع در افغانستان، لازم است تا جامعه جهانی یک رویکرد جدید و تعدیل‌شده را به منظور بهبود و تغییر وضعیت کنونی اتخاذ کنند.

این نمایندگی‌ها از جهان خواسته‌اند که بر طالبان فشار وارد کنند تا این گروه به خواسته‌های مردم توجه کنند و حاضر به تن‌دادن به یک روند سیاسی که منجر به تشکیل حکومت فراگیر و مشروع شود، شوند.

نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان گفته‌اند که جهان برای مقابله با تهدید خطرناک ناشی از حضور گروه‌های تروریستی خارجی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان، تدابیر هماهنگ اتخاذ کنند.

این نمایندگی‌ها خواستار شامل ساختن مجدد رهبران طالبان در لیست ممنوعیت سفر سازمان ملل شده و در عین حال گفته‌اند که لازم است تا افراد جدید گروه طالبان، به دلیل نقض آشکار حقوق مردم افغانستان، در این فهرست شامل شوند.

نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان خواهان افزایش کمک‌های بشردوستانه شده و گفته‌اند که جامعه بین‌المللی و سازمان ملل متحد با اتخاذ اقدامات لازم برای رسیدگی به بحران اقتصادی، سیاسی و انسانی کنونی در افغانستان، به‌دنبال راه حل‌های عملی باشند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟