نمایندگان مجلس: افزایش نظامیان خارجی، ناامنی ها را در کشور بیشتر می کند

  • انتشار: ۱۱ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 25219

بعد از تصمیم ناتو به افزایش تعداد سربازانش در افغانستان، تعدادی از نمایندگان مجلس، ضمن انتقاد از این تصمیم ناتو می گویند که افزایش نظامیان خارجی در افغانستان سبب بیشتر شدن ناامنی ها در کشور خواهد شد.

شماری از نماندگان مجلس افزایش نیرو در افغانستان را برای تأمین امنیت مؤثر نمی‌دانند و می‌گویند که ناتو به‌جای افزایش نیرو، نیروهای امنیتی افغانستان را بیشتر کمک و تجهیز کند.

این نمایندگان باورد دارند که افزایش نیروهای ناتو در افغانستان به‌جای کاهش ناامنی سبب افزایش ناامنی خواهد شد.

نادرشاه بحر، یک عضو مجلس گفت زمانى که با حضور حدود ١٥٠ هزار نيروى خارجى در افغانستان امنيت تامين نشد، پنج تا هفت هزار سرباز خارجى نمى‌توانند امنيت را در افغانستان تامين کنند.

کرام الدین رضازاده، عضو دیگر مجلس گفت افزایش نیرو باعث افزایش ناامنی خواهد شد. او از امریکا و سازمان ناتو خواست که به‌جای افزایش نیرو، نیروهای امنیتی افغانستان را بیشتر تجهیز کنند.

محمد نذیر احمدزی، معاون دوم مجلس بر تجهیز نیروهای زمینی و هوایی کشور تأکید کرده می‎گوید که پولی که بالای نیروهای خارجی مصرف می‎شود، بالای نیروهای داخلی افغانستان باید هزینه شود. او گفت: «اگر مصارفی که بالای نیروهای خارجی می‎شوند، به نیروهای داخلی داده شوند و نیروهای هوایی بسیج شوند، نتیجه‌ی بهتری خواهد داد.»

برخی دیگر از نمایند‎گان می‎گویند که کشورهای عضو ناتو باید بر پاکستان فشار بیاورد، زیرا هراس‌افگنان از پاکستان فعالیت‎های‌شان را در افغانستان سازماندهی می‎کنند.

نادرشاه بحر گفت: «جاهایی را که آن‎جا جایگاه هراس‌پروری است، آن‎ها را وادار کند که دیگر از هراس‌افگنی‌پروری دست بکشند.»

۳۹ متحد و همکار ناتو روز چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته در نشست وزیران این سازمان در بروکسل، بار دیگر تعهد کردند تا افغان‌ها را در تأمین امنیت کشورشان کمک کنند و نمی‌گذارند که افغانستان دوباره به یک پناهگاه امن برای «تروریستان» بین‌المللی تبدیل شود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو گفت که ۱۵ کشور برای فرستادن نیرو به افغانستان اعلام آمادگی کرده‌اند. تاکنون مشخص نشده که کدام کشورها به چه تعداد نیرو به افغانستان خواهد فرستاد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟