نماینده سازمان ملل: طالبان توان مهار داعش را ندارند

  • انتشار: ۲۷ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 124169

دیبرا لاینز؛ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت این سازمان از وقوع فاجعه انسانی در افغانستان هشدار داده و گفته است که اقتصاد افغانستان در حال فروپاشی است‌ او در عین حال تاکید کرده که حکومت طالبان توان جلوگیری از نفوذ داعش و دیگر گروه‌های افراطی را ندارد.

دیبرا لاینز افزوده است که طبق پیش‌بینی سازمان ملل متحد، حدود ۶۰ درصد از جمعیت افغانستان با مشکل جدی گرسنگی مواجه اند و با سرد شدن هوا این وضعیت بدتر خواهد شد.

خانم لاینز با توجه به خروج نیروهای خارجی از افغانستان که سقوط نظام را به دنبال داشت، گفته است که رها کردن مردم افغانستان یک اشتباه تاریخی است؛ اشتباهی که به گفته او قبلا انجام شده و عواقب غم‌انگیزی را به دنبال خواهد داشت.

او گفته است: «با تسلط طالبان، مردم افغانستان اکنون احساس می‌کنند که ترک شده اند، فراموش شده اند و در واقع با شرایطی که تقصیر آنها نیست، مجازات شده اند.»

خانم لاینز همچنین تحریم طالبان را دلیل عمده بروز فاجعه انسانی در افغانستان عنوان کرده و گفته است که این بحران قابل پیش‌گیری است. به گفته او، تحریم‌ها علیه طالبان نظام بانکی را فلج کرده و اقتصاد افغانستان را در حالت فروپاشی قرار داده است.

او در ادامه گفته است: «فلج شدن بخش بانکی باعث حرکت بیشتر سیستم مالی به سوی مبادله بی حساب و بی ضابطه مبادله غیررسمی پول خواهد شد که فقط تروریسم، قاچاق انسان و مواد مخدر را بیش از پیش تسهیل خواهد کرد.»

او هشدار داده است که این مشکلات نه تنها افغانستان بلکه کشورهای منطقه را نیز فراخواهد گرفت.

او از جامعه جهانی خواسته است که راهی برای کمک مالی به مردم افغانستان پیدا کند. به گفته او، تنها کمک‌های انسان‌دوستانه کافی نیست، بلکه نیاز است راه هایی برای تامین حقوق کارکنان بخش صحی، آموزگاران و کمک‌رسان‌ها در نظر گرفته شود.

خانم لاینز همچنین اطمینان داده است که از هیچ تلاشی در زمینه قرار نگرفتن منابع تامین شده به دست طالبان دریغ نخواهد کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟