نفوذ به دژ داعش در سوریه

  • انتشار: ۱۴ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 25399

سه سال از زمانی که ابوبکر البغدادی، رهبر داعش در مسجد النوری شهر موصل، رقه را به‌عنوان مرکز خلافت خود اعلام کرد، می‌گذرد.

موصل که چند روز پیش آزاد شد و حالا بعد از ماه‌ها نبرد، نیروهای دموکراتیک سوریه که از حمایت آمریکا برخوردارند، موفق شده‌اند به پایتخت خلافت خودخوانده داعش نفوذ کرده و در ادامه عملیات برای آزادکردن شهر رقه از کنترل داعش، وارد بخش قدیمی این شهر شوند.

در واقع، ائتلاف تحت رهبری آمریکا با بمباران و تخریب بخش‌هایی از دیوار قدیمی مرکز شهر رقه که باقی‌مانده دژ تاریخی آن است، این امکان را برای کردها فراهم آورد که وارد بخش قدیمی این شهر شوند. دیوار تاریخی اطراف بخش قدیمی نزدیک دوهزارو 500 متر طول دارد که در حملات ائتلاف 25 متر از آن منهدم شده است. پیش‌تر مرکز فرماندهی آمریکا که عملیات ضدداعش را هدایت می‌کند، از کنترل تمامی بزرگراه‌های منتهی به رقه و محاصره کامل این شهر به وسیله نیروهای دموکراتیک سوریه خبر داده بود.

با تنگ‌شدن حلقه محاصره در رقه، گفته می‌شود ‌هزاران جنگجوی داعش از رقه به قلمرو داعش در شهر دیرالزور فرار کرده‌اند. بااین‌حال طبق اعلام نیروهای ائتلاف، نزدیک به دوهزارو 500 نیروی داعش همچنان در رقه حضور دارند.

از دیگر سو، فرستاده ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل، با تشدید درگیری‌ها در رقه، درباره جان صد ‌هزار غیرنظامی که در این شهر گیر افتاده‌اند، ابراز نگرانی کرده است. بمباران شدید رقه در هفته‌های گذشته، باعث ایجاد سردرگمی در میان ساکنان این شهر شده است که علاوه بر تهدید نیروهای داعش، حال خود را در زیر بمباران سنگین ائتلاف می‌بینند. طبق اعلام سازمان ملل، فقط در ماه جون سال جاری، 173 شهروند در جریان بمباران هوایی و حملات زمینی در رقه کشته شده‌اند.

گفته می‌شود که داعش از شهروندان به‌عنوان سپر انسانی در حین جابه‌جایی در این شهر استفاده می‌کند. البته متقابلا گزارش‌هایی نیز درباره انجام برخی بدرفتاری‌ها و نقض قانون از سوی نیروهای دموکراتیک سوریه، از جمله بازداشت خودسرانه، آدم‌ربایی و استفاده از کودکان در مناطق تحت‌کنترل‌شان در خارج از رقه وجود دارد. ایالات متحده تاکنون به این اتهامات علیه هم‌پیمانانش پاسخی نداده است.

نیروهای دموکراتیک سوریه، ائتلافی از شبه‌نظامیان کرد و عرب و دیگر اقیلت‌های قومی است که ماه‌هاست علیه مواضع داعش در رقه می‌جنگند. بااین‌حال، این مسئله چندان به مذاق برخی کشورهای همسایه از جمله ترکیه خوش نیامده است. چند روز پیش بود که رجب طیب اردوغان عنوان کرد آمریکایی‌ها با مسلح‌کردن کردها در سوریه، مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اند. بخش عظیمی از نیروهای کردهای دموکراتیک را نیروهای حفاظت مردمی تشکیل می‌دهند که به‌عنوان شاخه کردی حزب کارگران کردستان یا همان پ‌ک‌ک شناخته می‌شود. همین مسئله باعث ایجاد نگرانی‌هایی در آنکارا شده است. پ‌ک‌ک سال‌هاست با دولت ترکیه به صورت مسلحانه می‌جنگد و از سوی این کشور به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود. در همین رابطه به گزارش اینديپندنت، در برخی جبهه‌ها مانند شمال حلب، تبادل آتش میان نیروهای دموکراتیک کرد و نیروهای ترک صورت گرفته است. ارتش ترکیه نیز حمله به برخی مواضع نیروهای حفاظت مردمی را در جنوب شهر اعزاز تأیید کرده است. حتی گمانه‌زنی‌هایی در این رابطه صورت گرفته که آنکارا قصد انجام حملاتی را در نقاط تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه دارد.

تلاش نیروهای دموکراتیک سوریه برای آزادسازی رقه تحت نام عملیات خشم فرات، از نوامبر سال گذشته آغاز شد. هدف اولین مرحله این نبرد، تصرف مسیرهای شمالی شهر بود. در ماه دسامبر سال گذشته، این نبرد وارد مرحله دوم خود شد که تصرف روستاهای تحت تصرف داعش در حومه غربی این شهر بود. در مرحله سوم که اوایل سال جاری آغاز شد، نیروهای دموکراتیک سوریه، شروع به پیشروی برای تصرف بخش‌های روستایی شرق رقه کردند. مرحله چهارم این نبرد به خاطر بازپس‌گیری شهر طبقه، بسیار طولانی و فرسایشی شد اما سرانجام نیروهای دموکراتیک با تصرف این شهر خود را مهیای مرحله پنجم این نبرد کردند که همان حمله مستقیم به خود شهر رقه است. به نظر موفقیت روز گذشته نیروهای دموکراتیک سوریه را باید اولین گام از پنجمین و آخرین مرحله این نبرد طولانی دانست.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟