نصیراحمد اندیشه: تلاش جامعه جهانی برای تعامل با طالبان با بن‌بست مواجه است

  • انتشار: ۲۶ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 131225

نصیراحمد اندیشه، نماینده‌ی افغانستان در جنوا می‌گوید که در ۱۰ ماه گذشته، جامعه جهانی از هر روش ممکن برای تعامل با طالبان استفاده کرد؛ اما به گفته‌ی او، به نظر می‌رسد که این تلاش به بُن‌بستی پر از وعده‌های شکسته‌شده و ناامیدی‌های عمیق تبدیل شده است.

او این اظهارات را روز چهارشنبه (۲۵ جوزا) در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح کرده است.

اندیشه طالبان را گروه «تندرو خشن» خوانده و گفته است که این گروه هرگونه حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان افغانستان را با فرمان‌های پی‌هم حذف کرده است.

او گفته است که در حال حاضر در افغانستان، زنان نمی‌توانند در عرصه سیاسی اشتراک کنند و در حکومت نماینده‌ای ندارند و آنان در زندگی عمومی نامرئی شده‌اند.

نماینده‌ی افغانستان در جنوا که از دیپلمات‌های حکومت پیشین است، در ادامه افزوده است که با از سرگیری درگیری‌ها در چندین بخش از کشور، گزارش‌های وحشتناکی از نقض حقوق بشر، از جمله قتل‌های فراقانونی، شکنجه، آوارگی، محرومیت از دسترسی به امکانات پزشکی و کشتن مجروحان جنگی منتشر شده است.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هم در نشست شورای حقوق بشر گفته است که او نگران اطلاعات دریافتی در مورد موارد ادعایی نقض حقوق بشر و تجاوز علیه غیرنظامیان در ولایت‌های شمالی، از جمله پنجشیر است.

او افزوده است که ادعاهای جدی مبنی بر اینکه غیرنظامیان در معرض نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قوانین بین‌المللی بشردوستانه از جمله بازداشت‌های خودسرانه، قتل‌های فراقانونی و شکنجه قرار گرفته‌اند. به گفته‌ی او، این ادعاها مستلزم تأیید است.

باشله در بیانیه‌ی خود با اشاره به محدودیت طالبان علیه زنان، گفته است که آنچه امروز در افغانستان «شاهد آن هستیم، ستم نهادینه‌شده و سیستماتیک بر زنان است».

باشله‌ اضافه کرده است که ممنوعیت آموزش دختران ادامه دارد و از ماه مارچ، چندین فرمان دیگر نیز به تصویب رسیده که بر حقوق زنان و دختران تأثیر گذاشته است.

او در ادامه به اجرای قانون سخت حجاب و موانعی در برابر دسترسی زنان به شغل اشاره کرده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل تأکید کرده است که هیچ فرصتی برای زنان برای مشارکت در زندگی عمومی و سیاسی وجود ندارد و آزادی حرکت آنها به شدت محدود شده است. او گفته است: «بگذارید واضح بگویم: آنچه امروز در افغانستان شاهد آن هستیم، ستم نهادینه‌شده و سیستماتیک بر زنان است.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟