نصف جمعیت کابل مبتلا به کرونا ویروس

  • انتشار: ۱۴ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسلامت
  • شناسه مطلب: 85006

دیروز اداره امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به سیستم ضعیف بهداشتی و آُسیب‌پذیری‌های افغانستان به کنگره این کشور هشدار داد که احتمال فاجعه بهداشتی در افغانستان وجود دارد.

امروز علت این هشدار دادن “سیگار” را دانستیم. ولی از یک ماه قبل میدانستیم. یادتان هست دراوایل ماه گذشته زمانیکه این ویروس در هرات ظاهر شد، وزارت صحت عامه زنگ خطر را بصدا درآورد و گفت که حکومت اگر موضوع را جدی نگیرد و قرنطین را در هرات عملی نسازد به یک فاجعه دچار خواهیم شد. در همان موقع در پستی از کارآمد این وزارت استقبال نمودم. اشرف غنی دو هفته منتظرشد تا امر قرنطینه را صادر نماید که ویروس همه جاگیر شده بود.

آنچه که وزیر صحت عامه امروز بیان کرده نشان میدهد چرا “سیگار” دیروز از فاجعه بهداشتی حرف زده بود. بگفته وزیر صحت عامه از ۵۰۰ آزمایش تصادفی درمیان شهروندان کابل ۲۶۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا بودند. یعنی نصف نفوس کابل گرفتار کووید۱۹ شده اند.

تحقیقات در فرانسه و دیگر کشور ها نشان میدهد که ۲۵ درصد مبتلایان به ویروس هیچ علامت گرفتاری به ویروس را از خود نشان نمیدهند ولی توان سرایت ویروس را به دیگران دارند. این ویروس خیلی خطرناک و هنوز ناشناخته است. مراقب باشید، شاید نفهمیده ناقل ویروس باشید. تمام دستورات قرنطینه را مراعات کنید.

دکتر کریم پاکزاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟