نشست مسکو با تاکید بر لزوم تشکیل دولت فراگیر و مهار داعش به پایان رسید

  • انتشار: ۲۶ عقرب ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 134367

نشست مسکو درباره افغانستان به پایان رسید. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفته است کشورها در این نشست به تلاش برای آشتی ملی در افغانستان و بر تشکیل حکومتی فراگیر تاکید کردند. ضمیر کابلوف درباره انتقاد طالبان که به این نشست دعوت نشدند، گفت که برای ما کشورهای منطقه مهم بود.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از افغانستان اینترنشنال، این چهارمین نشست درباره افغانستان موسوم به “فورمت مسکو” بود. در سومین نشست که در اکتوبر سال ۲۰۲۱ برگزار شده بود هیئتی از طالبان هم حضور داشتند.

ضمیر کابلوف پس از پایان نشست روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که شرکت کنندگان در نشست سال گذشته بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان اصرار داشتند، اما این امر هنوز برآورده نشده است.

وزارت خارجه روسیه می‌گوید در پایان نشست روز چهارشنبه بیانیه‌ای مشترکی هم توسط طرفین به تصویب رسیده است.

در این نشست نمایندگان روسیه، چین، پاکستان، ایران، هند، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور داشتند. این کشورها از اعضای “فرمت مسکو” هستند. نمایندگان قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و ترکیه به عنوان ناظر به این نشست دعوت شدند.

تمام کشورهای شرکت کننده در این نشست سخنرانی و از وضعیت موجود در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که همه کشورها ضمن با اهمیت خواندن تشکیل یک حکومت فراگیر در افغانسان که منعکس کننده منافع همه گروه‌های قومی و سیاسی باشد، بر ریشه کنی تهدیدات تروریستی، مواد مخدر و سایر تهدیدات ناشی از این کشور تاکید کردند.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیشتر گفته بود نتایج این نشست را به طالبان خواهند گفت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟