نشان شتر در تذکره الکترونی کشور ما چیست؟

  • انتشار: ۴ جدی ۱۳۹۳
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 2211

افغان ایرکا نوشت: در این حوزه جغرافیایی ناصر خسرو ها، جامی ها، کمال الدین بهزادها، امام فخر رازی ها، امیر علیشیر نوایی ها، خواجه عبدالله انصاری ها و صد ها شاعر، نویسنده، محقق، می زیسته اند، که با شتران کوچی ها هیچ سر و کاری نداشتند .

آیا تاحال نشان کاروان شترها در تذکره شهروندان افغانستان مورد بحث قرار گرفته و توضیح داده شده که این نشان در تاریخ کشور ما چه معنی می تواند داشته باشد؟
شاید هم دلیل تاریخی داشته باشد که ما از آن اطلاع نداریم لطفا مقام های مسوول توضیح بدهند.

گفته می شود پس از ناکام ماندن جناح های قبیله گرا در بکار بردن کلمه ی افغان در تذکره الکترونیکی، اکنون ما کاروان های شترها را در تذکره نفوس کشور ما مشاهده می نماییم که اصلا در تاریخ و فرهنگ چندین هزار ساله ما سازگاری ندارد.

اگرمنظور از هویت شهروندان افغانستان کوچی گری و یا بادیه نشینی باشد، که این توهین به مردم و جعل تاریخ مردم این کشور می باشد، که با علامت شترها تاریخ و هویت مردم و کشور ما را در جهان معرفی نمایند.

اگر منظور همان تعداد بسیار محدودی از کوچ نشینان افغان باشند، که این ربطی به ملیت های ساکن در افغانستان ندارد و نمی توان تاریخ پر افتخار این کشور را به ایشان نسبت داد.

در این حوزه جغرافیایی ناصر خسرو ها، جامی ها، کمال الدین بهزادها، امام فخر رازی ها، امیر علیشیر نوایی ها، خواجه عبدالله انصاری ها و صد ها شاعر، نویسنده، محقق، می زیسته اند، که با شتران کوچی ها هیچ سر و کاری نداشتند.

یک منبع از بخش مطبوعات ریاست جمهوری گفته که هفته گذشته اسماعیل یون که از وی به عنوان یکی از سران متعصب زبانی پشتون نام برده می شود، طی دیداری با رییس جمهور اشرف غنی، از وی خواسته است تا توزیع شناسنامه های الکترونیکی جلوگیری کند.

گرچه اسماعیل یون کدام ارزشی ندارد ولی عقب این تعصب ها قدرت های زورمندی از جناح حاکم و کشور همسایه شرقی ما وجود دارد که به مراتب خطرناک تر است (آیا اطلاع دارید، که در هرات ۷۵۰ هزار کوچی و در کل افغانستان بیش از ۷ میلیون و پنجصد هزار کوچی زندگی کنند؟)

محمود منجم زاده

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟