نتیجه نشست اسلو؛ یکی از اجنداهای احتمالی شورای امنیت سازمان ملل متحد

  • انتشار: ۴ دلو ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 126734

ناروی از جمله کشورهایی است که در مسایل صلح و‌ حل منازعات خاورمیانه، دارای ابتکار و تجربه است. این کشور در راستای منافع ملی خود و مطرح شدنش به حیث یک کشور میانجی و صلح طلب در جهان، از سال ۲۰۰۷ بدین سو، روابط خود را با طرفهای درگیر جنگ در افغانستان افزایش داده است.
نشست اسلو با حضور اشتراک کنندگانی از نمایندگان طالبان، جامعه مدنی و شخصیت های سیاسی در حالی برگزار می گردد که بعد از تسلط طالبان، نقض فاحش حقوق بشر، بازداشت ها و قتل های هدفمند، ممانعت زنان و دختران از دسترسی به حقوق اساسی شان و همچنان فقر گسترده و بیکاری در افغانستان بیداد می کند.
طالبان بخشی از واقعیت جامعه امروزی افغانستان است که شوربختانه تبعاتِ منفی سیاستهای تبعیض آمیز، نادرست و ناآشنایی آنها با حکومتداری، بیشتر از همه، مردم این کشور را سخت زیان مند ساخته است.
وضعیت بد اقتصادی، چگونگی ارسال کمکهای بشردوستانه به افراد مستحق، نقض حقوق بشر بخصوص حقوق زنان و همچنان شکل گیری حکومت فراگیر در افغانستان، از جمله مهم‌ترین مسایلی است که برای سازمان ملل متحد و جامعه جهانی مطرح می باشد. فارغ از اینکه اشتراک کنندگان در نشست اسلو چقدر می توانند در دفاع از ارزش ها و منافع ملت افغانستان مؤثر واقع شوند، صرفِ برگزاری این نشست میان نمایندگان طالبان و نمایندگان جامعه مدنی در خارج از کشور، به معنای آنست که طالبان، به حیث سردمداران قدرت، نتوانسته اند از عهده ی مسایل بسیار ابتدایی داخلی مانند تامین حقوق اساسی مردم( حق حیات، حق کار، حق آموزش و حق آزادی بیان) برآیند. در چنین شرایطی واضح است که از پرداختن به امور کلان حکومتداری و تشکیل حکومت فراگیر و منتخب، عاجز خواهند بود.
امید است سیاسیون و نمایندگان جامعه مدنی بتوانند با جسارت و تدبیر، خواست واقعی مردم افغانستان بخصوص مطالبات زنان را به بهترین وجه ممکن، انعکاس داده و از این طریق، طالبان را توسط جامعه جهانی تحت فشار قرار دهند. طالبان نیز با درس گرفتن از تجارب تلخ گذشته، باید به خواسته‌ های بر حق مردم که همانا تشکیل حکومت منتخب مردمی و تامین حقوق انسانی افراد، بخصوص زنان مبارز افغانستان است، تمکین نموده و حداکثر انعطاف را از خود نشان دهند.
با توجه به اینکه ناروی، فعلاً ریاست ماهانه ی شورای امنیت سازمان ملل متحد را برعهده دارد، انتظار می رود از برآیند این نشست، گزارش و طرحی همه جانبه با توجه به نیازها و اولویت های مردم افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشکش گردیده و از این طریق، فشارهای لازم بر طالبان جهت تشکیل حکومت فراگیر منتخب، احترام به حقوق انسانی و مطالبات برحق زنان و رعایت موازین حقوق بشری صورت گیرد.

زکیه عادلی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟